Nyt initiativ skal åbne det danske byggevaremarked
Energistyrelsen lancerer en hjemmeside, som giver udenlandske virksomheder information om danske byggevarer. Målet er øget konkurrence på det danske byggevaremarked.
Energistyrelsen lancerer nu www.danishcprcontactpoint.dk , hvor udenlandske virksomheder kan få information og vejledning om danske krav til byggevarer. Hjemmesiden tilbyder samme service, som danske virksomheder allerede i dag kan få på www.byggevareinfo.dk .
Mål: Skærpet konkurrence og lavere priser
Manglende adgang til information om nationale krav udgør en reel barriere for samhandlen af byggevarer i EU. Alle EU lande skal derfor oprette såkaldte produktkontaktpunkter for at styrke samhandlen, og dermed konkurrencen, på det europæiske byggevaremarked.
Medlemslandene skal have etableret deres produktkontaktpunkter senest 1. juli 2013, men for at fremme konkurrencen på det hjemlige byggevaremarked har Danmark valgt at fremskynde etableringen af det danske produktkontaktpunkt.
Med www.danishcprcontactpoint.dk får de europæiske virksomheder adgang til information og vejledning om særlige nationale krav til byggevarer. Hjemmesiden skal således give oplysninger om kravene i fx bygningsreglementet (BR10), og på den måde rådgive virksomheder fra andre EU-lande om de nationale krav, som skal opfyldes udover fællesskabslovgivning, for at den pågældende byggevare kan anvendes lovligt i byggeriet i Danmark.
- Med den nye hjemmeside gør vi det lettere for udenlandske virksomheder at orientere sig mod det danske marked. Derved giver vi danske byggevirksomheder flere leverandører at vælge imellem, og det kan være med til at skærpe konkurrencen og holde priserne på byggevarer og byggeri nede – til gavn for både professionelle og forbrugere, siger klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard.
Kræver åbenhed i andre EU-lande
Hos Dansk Byggeri hilser direktør Michael H. Nielsen initiativet velkomment, men han understreger, at det ikke kan stå alene. Skal idéen om et åbent europæisk marked for byggevarer blive en realitet, så skal der udvikles den samme åbenhed i andre EU-lande, mener Dansk Byggeri-direktøren:
- Vi er tilhænger af et åbent marked, men det skal ske, så vi parallelt med åbning af det danske marked skaber åbning til markederne i de andre EU-lande. Hvis vi fastholder det fokus, vil de danske byggevareproducenter kunne øge deres volumen og eksport – altså forbedre deres konkurrenceevne.
- Desværre er virkeligheden den, at handelshindringer og national beskyttelse af egne markeder stortrives i faktisk talt alle EU-lande. Det gør det vanskeligt for danske virksomheder at afsætte deres produkter i andre EU-lande, vurderer Michael H. Nielsen.
Martin Lidegaard siger:
- Vi er det første EU-land, som lancerer et såkaldt produktkontaktpunkt for byggevarer. Vi vil selvfølgelig holde øje med, at de andre medlemslande også kommer i gang. Ved at gå forrest kan vi vise de andre medlemslande, hvordan byggevareleverandører, ikke mindst danske virksomheder, kan få lettere adgang til hele det europæiske marked.