23948sdkhjf

El-installatører får færre klagesager

Antallet af klager over vvs-installationer ved Ankenævnet for Tekniske Installationer steg til gengæld svagt i 2011. Dialog med kunderne kan bremse mange sager, lyder anbefalingen.
Nye tal fra Ankenævnet for Tekniske Installationer viser, hvor mange der i 2011 valgte at klage til Ankenævnet over el- og vvs-installatørers arbejde.

Antallet af klager over vvs-installatører steg fra 139 sager i 2010 til 150 sager sidste år. Det var samtidig godt det tredobbelte antal klager, som der blev rettet mod el-installatører. Her var tallet 46 i 2011 mod 53 det foregående år. Det skriver installator.dk.

Undgå klagesager med dialog
Ved Ankenævnet for Tekniske Installationer anbefaler man installatører hurtigst muligt at komme i snak med kunder, som kan fremstå vrede og irriterede. Dermed kan mange potentielle klagesager tages i opløbet.

- Hvis man ringer forgæves til installatøren med et spørgsmål uden at få svar, så bliver man selvfølgelig vred og irriteret. Og så er det, at vi i ankenævnet kommer til at behandle sager, hvor vi har en fornemmelse af, at problemet ret nemt kunne være løst med en tidlig dialog, siger chef for Ankenævnets sekretariat, Jane Fischer, til installator.dk.

Naturlig forklaring på overvægt af vvs-klager
For både el- og vvs-klagerne er årsagerne nogenlunde ligeligt fordelt mellem klager vedrørende kvaliteten af det udførte arbejde og klager om prisen.

Forskellen i antallet af klager ser Jane Fischer en let tilgængelig forklaring på:

- Den almindelige forbruger har svært ved at vurdere kvaliteten af el-arbejde, fordi det er gemt væk under vægge eller oppe under loftet. Vvs-arbejdet er meget mere synligt, og derfor springer fejlene nemmere i øjnene på kunderne, siger Jane Fischer til installator.dk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125