Ny rådgiver er på plads på letbaneprojekt efter konkurs
Rambøll bliver ny rådgiver for CG Jensen på Hovedstadens Letbane. Det sker efter, at CG Jensens tidligere rådgiver, Tyréns A/S, er gået konkurs.
Det skriver CG Jensen i en pressemeddelelse, hvor valget betegnes som naturligt, da Rambøll i en længere periode har assisteret Tyréns med rådgivningen på projektet.
- Det er med stor tilfredshed, at vi nu kan fortsætte samarbejdet med Rambøll, hvis medarbejdere allerede er på opgaven. Herudover glæder vi os over, at det er lykkes at bibeholde en stor del af Tyréns medarbejdere på projektet, så vi kan sikre viden samt en nemmere overgang for Rambøll, siger divisionschef i Special Projects i CG Jensen, Christian Levinsen.
Over for Licitationen - Byggeriets Dagblad oplyser CG Jensen, at de ikke kan udtale sig om økonomien, og at det er lykkes at tilknytte "hovedparten" af medarbejderne fra Tyréns’ infrastruktur- og transportdivision.
Går ikke ud over tidsplanen
CG Jensen har kontrakt med Hovedstadens Letbane på de strækninger, der dækker Rødovre, Herlev og Gladsaxe Kommuner; en mere end otte km lang strækning, hvor der skal omlægges fortov, cykelstier og veje samt forstærkes og forlænges tunneller og etableres stål-stibroer hen over trafikknudepunkter. Herudover skal CG Jensen anlægge det kommende letbanetracé.
Hos Rambøll betegner man strækningerne som interessante med spændende udfordringer.
- Vi er glade for, at vi har haft en fod inden for og kender til projektet, hvilket betyder, at vi ikke mister momentum i designet, men tværtimod kan køre videre med fuld fart på projekterne, siger Jens Christian Helbech Hede, der er direktør i Rambøll Danmark for Transport, Civil Works.
At der ikke mistes momentum med rådgiverudskiftningen fremhæver også Christian Levinsen:
- Det er meget få dage, projekteringen har stået stille – og vi glæder os over, at det ikke får konsekvenser for hverken de igangværende arbejder eller tidsplanen for de kommende arbejder, siger han.
Hovedstadens Letbane skal efter planen stå klar i 2025. Den kommer samlet til at gå fra Lyngby i nord til Ishøj i syd.
Derfor gik Tyréns konkurs
Som Licitationen - Byggeriets Dagblad tidligere har beskrevet, så blev Tyréns taget under konkursbegæring efter indsendt egenbegæring i starten af januar.
Kurator Søren Christensen Volder har tidligere fremhævet konkursårsagen som en kombination af to ting. Dels en situation op til jul, hvor Tyréns A/S oplevede mange opsigelser - herunder fra flere kernemedarbejdere, og dels, at økonomien i selskabets to store projekter har været presset.
Selv har virksomhedens nu tidligere adm. direktør Knut Akselvoll fremhævet store tab knyttet til et enkelt projekt som den primære årsag.
Tyréns A/S kom i 2019 ud med et underskud på over 60 mio. kr. Af årsrapportens noter lyder nedskrivning på tabsgivende kontrakter på knap 45 mio. kr.
Selskabet har været en del af svenske Tyréns Group AB, som har sendt flere økonomiske håndsrækninger
- Moderselskabet har støttet Tyréns A/S med væsentlige kapitaltilskud i 2019 og 2020. På trods af det er det ikke lykkedes at vende udviklingen i selskabet, og det var derfor ikke en løsning at fortsætte med at støtte selskabet økonomisk, har Sandra Plavinskis, kommunikationsansvarlig i Tyréns AB, tidligere oplyst i et mailsvar.
Her har moderselskabet - ligesom Knut Akselvoll - fremhævet, at det er for tidligt at spekulere på Tyréns’ fremtid i Danmark.