Milliardpotentiale - historisk stort projekt til Cowi
Opdateret kl 10:58 med kommentarer fra Cowi.
Et joint venture-hold med Cowi, Parsons og Systra har med Implement Consulting Group som underrådgiver netop vundet DSB’s store rammekontrakt for multidisciplinær rådgivning i forbindelse med automatiseringen af S-banen i hovedstadsområdet.
– Det er et historisk stort projekt for Cowi, og vi er meget stolte over at få lov til at hjælpe DSB med at skabe dette ’state-of-the-art’ transportsystem, siger Henrik Winther, direktør for rådgiverkæmpen i Danmark, i en pressemeddelelse.
Måler med kontrakten er en omlægning af S-banen fra en traditionel bybane til et fuldautomatiseret transportsystem, ’Fremtidens S-bane’.
Historisk på flere parametre
Med hensyn til projektets størrelse hensviser direktøren til, at der både er tale om, at det er første gang, at Cowi vinder en kontrakt med et så stort budget, der er defineret up front, og som løber over så lang tid, forklarer Cowis pressechef, Charlotte Holm, i en mail til Building Supply.
- Desuden er der tale om et banebrydende projekt med en høj kompleksitet, hvor hele S-tog nettet skal omlægges til et supermoderne fuldautomatisk transportsystem, tilføjer hun og uddyber:
- Derfor skal der også mange kompetencer i spil, som vi i rådgiverteamet hver især kan bidrage med. Desuden kommer vi til at arbejde som et ’integrated team’ med DSB, det vil sige i et meget tæt samarbejde med dem under hele processen.
Årtiers arbejde i Danmark
I joint venture-rådgiverholder har blandt andet Parsons i 11 år bistået Signalprogrammet for Banedanmark, mens Systra har mere end 15 års arbejde på projekter i Danmark, hvor firmaet bidraget til at forbedre mobiliteten.
Kontrakt med milliardpotentiale
Kontrakten løber i otte år med mulighed for seks års forlængelse to gange.
Kontraktsummen kan i perioden løbe op i hele 200 mio. euro (1,48 mia. kr.) eksklusive moms. Der er tale om en potentiel maksimal kontraktværdi over de 20 år – dog uden forpligtigelse for DSB til at udnytte det, understreger Charlotte Holm.
- Cowi er ledende i joint venture-konsortiet, og derfor vil den største andel af budgettet som udgangspunkt ligge hos os. Den præcise fordeling afhænger af, hvordan projektet former sig, oplyser hun endvidere.
Tværfaglige kompetencer skal sikre succesfuld transformation
Omlægningen, som skal gavne vækst og mobilitet i hovedstadsområdet, bidrage til et klimavenligt bymiljø og samtidig skabe rum for flere passagerer, betegnes som en af de mest omfattende optimeringer af offentlig transport i Danmark i nyere tid.
DSB har i den indledende fase konkretiseret grundlaget for automatiseringen af S-banen. Rådgiverholdet skal nu hjælpe DSB med at realisere omlægningen ved blandt andet at skabe en velplanlagt og veludført overgang til det automatiserede S-togsystem, og samtidig gøre driftsorganisationen i stand til effektivt og sikkert at operere de nye tog.
– Vi har i valg af rådgivere lagt vægt på erfaring med lignende projekter. Cowi-Parson-Systra JV har stor erfaring indenfor store jernbaneprojekter – både traditionelle og automatiserede - og er et godt match i det videre arbejde med overgangen til en automatiseret S-bane, udtaler Jesper Andersen, programchef i DSB, i pressemeddelelsen.
Teamet skal bidrage med kompetencer og praktisk erfaring inden for fuldautomatiserede transportsystemer, herunder tekniske forudsætninger og migrationer af tekniske systemer samt planlægning og gennemførsel af komplekse forandringsprocesser.
Redaktionen arbejder uddybende kommentarer fra Cowi.