Cembrit vokser i svagt marked
2011 bød på vækst inden for de fleste produktkategorier og på de fleste geografiske markeder for Cembrit.
Fremgangen dækker over stigende efterspørgsel på markederne i Vest-, Central- og Nordeuropa, mens markederne i Syd- og Sydøsteuropa fortsat har et lavt aktivitetsniveau. Fordelt på produktkategorier har Cembrit haft stigende salg inden for facadebeklædning, indvendig beklædning og tagmaterialer til renoveringer, mens salget af tagmaterialer til privat nybyggeri har udviklet sig stabil.
Fortsat vækst i 2012
Fremgangen i omsætningen betød, at Cembrit’s EBIT-resultat blev fordoblet fra 27 mio. kr. i 2010 til 54 mio. kr. i 2011, og fibercementproducenten forventer at kunne holde skansen i 2012, på trods af de svage konjunkturer.
- Forventningerne til 2012 er påvirket af den makroøkonomiske usikkerhed, som generelt peger i retning af en længerevarende lavvækstperiode. Cembrit forventer således, at dette vil præge udviklingen inden for byggematerialeindustrien, og det vurderes, at skiftet i aktivitetsniveauet fra nybyggeri til renoverings- og opgraderingsprojekter i nogen grad vil fortsætte i 2012, skriver Cembrit i regnskabet.
- Virksomheden vil fortsat fokusere på lønsomhed og vækst i 2012 og forventer en svagt stigende omsætning og en stigende EBITA-margin, lyder det videre.