23948sdkhjf

Xella viser vejen til bæredygtig vækst

En Cradle-to-Cradle-certificering har ført mange nye ordrer med sig hos Xellas danske afdeling. CEO for Skandinavien, Niels-Jørgen Pallesen, var blandt talerne under åbningen af det nye Center for Bæredygtig Forretning.
Mange interesserede virksomheder og offentlige institutioner var mødt frem til åbningen af det nye Center for Bæredygtig Forretning, der fandt sted den 7. februar hos Kyocera Unimerco i Sunds.

Budskabet bag det nye center er ikke til at være i tvivl om: Bæredygtighed er en overskudsforretning:

- Med Center for bæredygtig forretning vil vi formidle metoder og værktøjer til virksomheder og offentlige institutioner, der ønsker at fokusere på forretningsmæssige fordele ved at arbejde med bæredygtighed. Styregruppen indsamler resultater, viden og best practice, som koordineres til brugbare løsninger for målgruppen, fastslog centrets koordinator, Svend Erik Nissen fra Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning, som er sekretariat for det nye tiltag.

Bæredygtig byggesten
Det bæredygtige budskab blev formidlet gennem tre konkrete cases, der på hver sin måde viste, hvordan man kan brugebæredygtighed til at skabe en god forretning.

Møbeltekstilvirksomheden Gabriel, som siden 1980´erne har arbejdet med bæredygtighed. Konferencehotellet Sinatur Skarrildhus, som fletter bæredygtighed ind overalt. Og byggevirksomheden Xella Danmark med sin Cradle to Cradle-certificerede byggesten.

- Når vi som kapitalejet virksomhed beskæftiger os intenst med bæredygtighed, er det fordi det skaber værdi for os, siger CEO Skandinavien, Niels-Jørgen Pallesen fra Xella Danmark, som er del af en tysk koncern med 6.800 medarbejdere og mere end 90 fabrikker i 19 lande.

Stort miljømæssigt potentiale
Xella-koncernen oprettede salgsafdeling i Danmark tilbage i 2007. Gennem de sidste år er der kommet større fokus på verdens energiforbrug, hvorfor EU har lavet en målsætning om at reducere energiforbruget i bygninger med 20 % inden år 2020. Reduktion af energiforbrug kan blandt andet opnås ved at se på vægkonstruktioner.

- Da Xella satser meget på forskning og innovation var dette naturligvis et område, hvor vi ønsker at være på forkant med udviklingen og tage nogle skridt længere frem end konkurrenterne. Og da Danmark er det land i EU, der har de strengeste krav til bygningsreglementet, var det oplagt at få Ytong Energy+ godkendt og lanceret i Danmark, sagde Niels-Jørgen Pallesen og fortalte, at flere andre producenter har valgt at udbyde produkter med en slags skumisolering i midten. Dvs. et sammensat produkt af flere forskellige materialer.

- Vores produkt er produceret med samme indholdsstoffer hele vejen igennem, hvilket giver et stort miljømæssigt potentiale i den direkte genanvendelse til produktion af nye sten.

Cradle to Cradle har givet mange ordrer
I første omgang havde Xella Danmark ikke overvejet en Cradle to Cradle-certificering, men da man lavede en markedsanalyse stod det klart, at det var oplagt at gå hele vejen med bæredygtighed.

- Vi interviewede de store tegnestuer og oplevede, at de talte ekstremt meget om bæredygtighed, når vi sagde energi. Samtidig var de frustrerede over, at byggebranchen ikke tog området alvorligt nok, da mange leverandører ikke betragter deres produkter i hele livscyklus forløb, men kun fra vugge til grav. Ved at vælge en Cradle to Cradle-certificering kunne vi skabe ekstra værdi, sagde Niels-Jørgen Pallesen.

Han forklarede, at certificeringen har været en kompliceret proces, men understregede samtidig, at det har været besværet værd, for omsætningen er steget markant og den opmærksomhed og omtale, der har været af produktet, har ført til mange nye ordrer.

Det handler om bæredygtig tankegang
Efter indlæggene fordelte tilhørerne sig i mindre grupper, hvor det blandt andet blev diskuteret, hvordan man tjener penge på bæredygtighed, og hvordan det nye center kan bruges bedst. Snakken gik lystigt, og der var tilfredshed med, at der nu kan deles erfaringer med andre om bæredygtighed.

Flere af de deltagende virksomheder gav udtryk for, at de ønsker hjælp til at komme i gang med at arbejde systematisk med bæredygtighed. Det var således interesserede tilhørere, som direktør Betina Simonsen fra Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning kunne sende hjem ved dagens slutning:

- Det er vigtigt med en brugerdreven vinkel. Hold øje med, om der nu også er nogle, som efterspørger de bæredygtige produkter, I har i tankerne. Center for Bæredygtig Forretning vil bidrage til at indkredse, hvad forbrugerne efterspørger nu og i fremtiden. Vores fokus handler ikke om certificeringer, men om den bæredygtige tankegang. I fællesskab skal virksomheder og aktører omkring centret udvikle nye og anderledes idéer som skaber innovation, lød det afsluttende budskab.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109