Klumme: Højere energiafgifter sender jobs til udlandet
Anders Hundahl, adm. direktør i Asfaltindustrien, sætter ord på asfaltindustriens syn på de politiske forhandlinger om en ny energiaftale.
Forhandlingerne om en energiaftale er i slutfasen. Derfor er det vigtigt at sige til politikerne: Øgede energiafgifter flytter jobs fra Danmark til udlandet uden sikkerhed for, at vi får et bedre miljø.
Det er asfaltindustrien et klokkeklart eksempel på. Inden for kort tid vil asfaltindustrien i Danmark skulle konkurrere med udenlandske entreprenører om udlægningsopgaven ved den kommende Femern Bælt-forbindelse. En konkurrence, der ikke er fair.
Sagen i asfaltindustrien er nemlig, at både Sverige og Tyskland benytter fritagelsesmuligheden i EU's energibeskatningsdirektiv – dvs. asfaltproduktionen er afgiftsfritaget i Sverige og Tyskland. Derfor har udenlandske konkurrenter et økonomisk forspring frem for danske virksomheder. Resultatet er, at udenlandske firmaer vinder kontrakter som fx motorvejen i Sønderjylland, en række broarbejder i Københavnsområdet, og at Danmark mister arbejdspladser.
Koster arbejdspladser uden at hjælpe miljøet
Hidtil har den danske asfaltindustri været med i superligaen i Europa med hensyn til at forske og udvikle i blandt andet mere miljøvenlige belægninger. I et banebrydende samarbejde mellem virksomheden Genan, Vejdirektoratet og industrien er vi fx ved at udvikle en asfalt, som indeholder gummi fra gamle bildæk. Et udviklingsprojekt, der kan danne grundlag for et nyt, dansk systemeksporteventyr.
Og på egne asfaltlaboratorier udvikler vi CO2-reducerende asfalttyper, støjreducerende belægninger og belægninger med lav rullemodstand, der kan få biler til at køre længere på literen. Den udvikling kan vi kun fortsætte, hvis ikke industrien udsættes for urimelig forskelsbehandling ved, at Danmark går enegang og indfører højere afgifter på asfaltproduktion end andre lande.
Derfor opfordrer vi politikerne til at sikre fair og lige vilkår i forhold til vores udenlandske konkurrenter. For det kan ikke passe, at danske virksomheder på forhånd skal være et skridt bagud i forhold til svenske og tyske konkurrenter pga. uens implementering og fortolkning af EU’s lovgivning.
Det koster arbejdspladser uden at hjælpe miljøet og den fremrykning af investeringer, der skal kickstarte dansk økonomi, bliver en kickstart til svensk og tysk økonomi. Og det haster – om kort tid er projektet om Femern Bælt klar – et kæmpe projekt med mange arbejdspladser, som vi i Danmark gerne skulle kunne konkurrere med om.
Asfaltindustrien er erhvervs- og arbejdsgiverorganisationen for asfaltvirksomheder og andre virksomheder i vejsektoren.