23948sdkhjf

Ros til håndværkerloft ved betalingsring

Tekniq og Dansk Byggeri hilser De Radikales forslag om et loft over, hvor mange gange man skal betale for at krydse betalingsringen, velkomment.
Dansk Byggeri er positivt på det forslag om et håndværkerloft for betaling ved betalingsringen, som De Radikale har fremsat. Dog løser det ifølge organisationen ikke problemet, hvis udenlandske virksomheder helt slipper for afgift.

- Det er et skridt i en mere erhvervsvenlig retning, og Dansk Byggeri er derfor venligt stemt over det forslag, som De Radikale nu melder sig på banen med. Det er naturligvis positivt, hvis håndværkere kan slippe med at betale for at krydse ringen to gange, selvom man i realiteten krydser den ti gange, siger erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri, Torben Liborius.

Fritagelse vil give fair konkurrence
Dansk Byggeri ser dog helst, at erhvervskøretøjer helt bliver undtaget for betaling, og bekymringen i byggeriet handler ikke bare om besvær og omkostninger men også om fair konkurrence.

- Vi ved, at det blandt andet i Stockholm, hvor man allerede har en betalingsring, er blevet stadfæstet, at udenlandske køretøjer og dermed konkurrerende udenlandske virksomheder kan bevæge sig frit ind og ud af ringen og undlade betaling af afgift. Det er resultatet af, at den elektroniske registrering og opkrævning er administrativ besværlig at gennemføre på tværs af grænserne. Derfor giver det de udenlandske håndværkere en betydelig konkurrencefordel, fastslår Torben Liborius.

Dansk Byggeri foreslår derfor, at regeringen gør det enkle tiltag, nemlig helt at fritage erhvervskøretøjer tilhørende momsregistrerede virksomheder for afgift. Det vil sikre lige vilkår mellem danske og udenlandske virksomheder.

Rabat løser ikke problemet
Også Tekniq ser De Radikales forslag som et vigtigt skridt i den rigtige retning, og tager det som en erkendelse at, at erhvervslivet og væksten vil lide under indførelsen af en betalingsring. Organisationen mener dog fortsat, at det stadig er mest fornuftigt helt at droppe betalingsringen, da den ganske enkelt vil gøre det vanskeligere at drive en fornuftig virksomhed.

Derfor opfordrer Tekniq nu den øvrige del af regeringen til at lytte til De Radikale og give rabat til erhvervsdrivende, hvis betalingsringen altså ikke helt bliver droppet.

– Rabatordningen løser ikke problemerne, fordi langt de fleste virksomheder vil nå loftet hver dag. Derfor ser Tekniq det stadig som mest oplagt helt at droppe ringen, og det er ikke tilstrækkeligt med et loft. Men hvis den skal gennemtvinges, så er det bedre end ingenting, hvis der kommer en begrænsning på udgiften for de erhvervsdrivende, siger underdirektør Tina Voldby, og tilføjer:

– Derfor vil jeg også understrege, at loftet skal være på de to ture dagligt. Altså i alt 50 kroner. Det er dejligt, at den socialdemokratiske trafikordfø-rer, Rasmus Prehn, også er åben for forslaget om et loft. Men det skal ikke være på tre gange med maksimalt på to, afslutter Tina Voldby.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079