Håndværksmestre har fokus på IT-værktøjer
De mest IT-modne håndværksvirksomheder har fokus på sammenhængen mellem IT-værktøjerne

Hvis man ser på de mest IT-modne virksomheder, så har mange købt op til 10-15 forskellige IT-værktøjer til alle former for arbejdsopgaver, hele processen fra tilbudsgivning til aflevering – og herunder de administrative opgaver. (Foto: Colourbox)
Det siger direktør Martin Profit Jakobsen fra IT-rådgivningsfirmaet Basit. Udover at være med i dommerkomiteen , så er Basit den faglige ansvarlige for konkurrencen og har, med rollen som byggeriets uvildige IT-rådgiver, været med i rigtigt mange succesfulde IT-implementeringer.
Mange IT-værktøjer
- Hvis man ser på de mest IT-modne virksomheder, så har mange købt op til 10-15 forskellige IT-værktøjer til alle former for arbejdsopgaver, hele processen fra tilbudsgivning til aflevering – og herunder de administrative opgaver. Lad os tage et eksempel med en projektleder. De nævnte IT-værktøjer er ikke en anbefaling, men de er nævnt for at illustrere situationen.
• Tegningshåndtering: Bluebeam
• Kalkulation: Sigma
• Planlægning/Projektstyring: Project Online Professionel
• E-mail: Office365/Exchange/Outlook
• Materielstyring: Hilti On!track!
• Dokumenthåndtering: WorkPoint365
• Finans: NAV
• Fakturagodkendelse: Document Capture
• Rapportering: PowerBI
• Kvalitetssikring: Ajour
Dertil kommer de mere EDB lignede værktøjer i Officepakken, som Excel og Word. De timelønnede i virksomheden laver også tidsregistrering, som projektlederen skal godkende, forklarer Martin Profit Jakobsen og tilføjer, at selv hos de mindre virksomheder er det ikke ualmindeligt, at IT-værktøjskassen er godt fuld, hos den enkelte medarbejder.
Skaber også udfordringer
Digitaliseringen og omfanget af IT-værktøjer skaber imidlertid også en række udfordringer,
- Der er flere udfordringer, og det handler meget om implementeringerne. Hvis ikke ledelsen i virksomheden er meget fokuseret på at få medarbejderne med på vognen, så får man ofte ikke ryddet op i de gamle vaner. Det betyder, at nogle medarbejdere arbejder videre som de plejer, og dermed har virksomheden pludseligt fået flere samtidige arbejdsprocesser, og så er værdi af IT-investeringen truet.
Hvis man alligevel skal forholde sig til, at nogle arbejder anderledes, så kommer der risiko for fejl, og fejl i byggeriet koster penge. Det ved alle, understreger Martin Profit Jakobsen.
- Gennem de sidste 2-3 år har vi, sammen med vores bedste kunder, arbejdet med IT-overblik. Virksomhederne har behov for at opbygge et IT-overblik og ikke mindst vedligeholde det. Et IT-overblik sikrer, at ledelsen i virksomheden kan skabe en sammenhæng mellem arbejdsprocesserne og medarbejderne, således at alle informationer (data) bliver bundet sammen.
Det handler om at få udarbejdet en IT-status og en IT-handlingsplan, med udgangspunkt i, hvor man vil hen med sine IT-investeringer, fastslår Martin Profit Jakobsen.
DELTAG I KONKURRENCEN
Det er jo nemt at finde og købe IT-værktøjerne – værdien bliver først skabt når det gavner arbejdsprocesserne og kunderne. Og IT-modenheden bliver målt på det. Ikke på, hvor mange IT-værktøjer der er blevet indkøbt, eller hvor smarte IT-værktøjerne er.
IT-modenheden handler om den merværdi som IT-værktøjerne giver.
Læs mere og tilmeld din virksomhed til IT-modenhedskonkurrencen på itbyg.dk
Artiklen er en del af temaet De Digitale Håndværkere.