Nye regler: Betonvirksomheder kan spare 100 mio. kroner om året
En ny EU-aftale sikrer, at fabriksbetonproducenterne fremover bliver undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton.
Det skriver Dansk Byggeri i en pressemeddelelse.
Ifølge brancheorganisationen er det afgørende, at producenterne af fabriksbeton fremover bliver undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbilerne.
Det lille måleinstrument har nemlig i flere år givet panderynker på landets betonfabrikker, lyder det.
Fartskriveren, som også kaldes en takograf, registrerer lastbilens hastighed, køretid og pauser. Når der blandes beton på fabrikken, skal den flydende masse efter senest 90 minutter hældes på en form på byggepladsen, og det skaber altså problemer.
- Biler med en fartskriver er underlagt mange regler om, hvornår der præcis skal holdes pauser, og hvor mange kilometer der må køres på bestemte tidspunkter. Det har gjort det til et stort puslespil at få nok beton leveret i tide til store byggeprojekter, siger Dansk Byggeris EU-chef, Henriette Thuen, i pressemeddelelsen.
- Oprindeligt er fartskriveren beregnet til at stoppe ulovlig cabotagekørsel og ikke til transport af beton med kort holdbarhed. Derfor er det en kæmpe sejr for virksomhederne. Det er et projekt, som vi har arbejdet på i fem år, tilføjer hun.
Virksomheder kan øge produktiviteten
Betonvirksomhederne i Dansk Byggeri vurderer, at det vil betyde en årlig besparelse i omegnen af 100 millioner kroner, at virksomhederne kan optimere logistikken, mindske de administrative omkostninger og dermed øge produktiviteten.
- Det bliver nu meget lettere at planlægge transporten til og fra byggepladserne. Samtidig vil virksomhederne samlet set skulle bruge færre store lastbiler og vil dermed også udlede mindre CO2, forklarer Henriette Thuen.
Desuden er biler eller en kombination af biler, som kører med maskiner til brug i byggeriet, blevet undtaget i en radius af 100 km fra virksomhedens adresse. Undtagelsen gælder for køretøjer op til 7,5 tons, som kører med materialer, udstyr og maskiner. Det er dog under forudsætning af, at kørslen sker som et led i medarbejderens arbejde i virksomheden – ikke som et chaufførerhverv.
Reglerne træder i kraft 20 dage efter de er offentliggjort i EU-Tidende, hvilket Dansk Byggeri forventer, bliver i slutningen af september i år.