23948sdkhjf

Københavns Kommune vil fremrykke metro-byggeri

Staten og Københavns Kommune kan spare 300 mio. kr., hvis en metrolinje Nordhavn bygges parallelt med den igangværende etablering af Cityringen.
En metroforbindelse til Københavns kommende bydel på Nordhavn har indtil nu været del af en større infrastrukturplan for København, der først skal realiseres om 30-50 år.

Men ifølge Berlingske Tidende håber Københavns Kommune på, at bydelen vil være koblet sammen med resten af byen via to metrostationer allerede i 2019.

Ifølge avisen viser beregninger fra Metroselskabet og By & Havn viser, at der kan spares 300 mio. kr. i anlægsudgifter ved at etablere et afgreningskammer under Sortedams Sø, mens søen alligevel skal være byggeplads. Derfor har kommunen besluttet at gå videre med planerne:

- Nordhavn er et af Nordeuropas største byudviklingsområder, og som følge af Metrobyggeriet til Nordhavn vil det generere mellem 3.000 og 4.000 arbejdspladser. I en tid, hvor regeringen taler om fremrykkelse af offentlige investeringer, giver det rigtig god mening, siger overborgmester Frank Jensen til Berlingske.

For at realisere besparelsen på 300 mio. kroner skal regeringen og Københavns Kommune nå til enighed senest i januar, og transportminister Henrik Dam Kristensen kan umiddelbart godt se fordelen. Til Berlingske siger han:

- Hele idéen med at få Nordhavn med på metroen med det samme er rigtig god, da man kan slå mange fluer med et smæk. Men lige nu har jeg ikke penge reserveret til sådan et byggeri. Man kunne eventuelt finde en finansieringsløsning på baggrund af indtjeningen fra betalingsringen, lyder det fra ministeren.

Når den nye bydel i Nordhavnen er færdigbygget, får den plads til op mod 80.000 beboere og arbejdspladser.

Læs mere om udredningen på www.byoghavn.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094