23948sdkhjf

Sallingsundbroens bropiller skal renoveres

Bropillerne under broen mellem Mors og Salling skal renoveres for at forlænge betonkonstruktionens levetid. Arbejdet på vandet starter efter påske

Sallingsundbroen fra 1978 gennemgår de næste tre år en større renovering. Broen skal på oversiden have ny belægning, ny fugtisolering, nye støjdæmpende fuger og nyt autoværn, et arbejde som er godt i gang. Men også under broen begynder et renoveringsarbejde af bropillerne.

Arbejdet på vandet påbegyndes efter påske med Jorton som entreprenør, oplyser projektleder i Vejdirektoratet, Jørn Andreas Kristensen, til Licitationen - Byggeriets Dagblad og tilføjer, at Arkil er hovedentreprenør på omisolering af brodækket.

- Det er Sallingsundbroens bropiller, det vi i daglig tale kalder "isbryderne", vi skal i gang med. Isbryderne er den betonkonstruktion ved vandoverfladen, der beskytter bropillerne mod isskruninger. Formålet med denne renovering er at forlænge levetiden på isbryderne, siger Jørn Andreas Kristensen.

Broens 14 bropiller på vand skal gennemgå en renovering. Isbrydernes yderste betonskal skal brydes ned, og i betonkonstruktionen skal der indbygges katodisk beskyttelse, der er et elektrisk system, som beskytter stålarmeringen mod at ruste.

En ny betonskal skal støbes, og der skal udføres diverse betonreparationer på bropillerne.

Arbejderne går i gang umiddelbart efter påsken 2020 og vil foregå til og med september 2020. Herefter indstilles arbejdet og genoptages i april 2021. Renoveringen af bropillerne forventes afsluttet oktober 2021.

Flydebro og flåder
I forbindelse med arbejderne vil der under Sallingsundbroen på Mors-siden blive etableret en arbejdsplads og en lille flydebro eller lignende, hvorfra transport til isbryderne vil foregå ved hjælp af flåder og mindre både.

- Vi forsøger i både planlægning og udførelse at tage så stort et hensyn til broens naboer som muligt. Derfor har vi stillet omfattende krav til entreprenøren, så arbejdets miljøpåvirkninger og gener begrænses. Arbejderne bliver udført lokalt omkring isbryderne, så sejlads i området vil ikke blive påvirket af vores arbejde. Sejlerne kan altså fortsat sejle under broen uden problemer, siger Jørn Andreas Kristensen.

Entreprenøren må kun udføre støjende arbejder på hverdage kl. 7-18 og lørdage kl. 7-14.

Kaptain

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.087