CG Jensen vinder hidtil største opgave for Frederikshavn Havn
I går indgik Frederikshavn Havn aftale med CG Jensen om etablering af et nyt kajanlæg ved Østre Kaj.
Projektet omfatter etableringen af en skibskaj med en samlet længde på 225 meter, hvoraf de 200 meter får en vanddybde på 9,5 meter. Parallelt med skibskajen etableres en 160 meter lang dokkaj med en vanddybde på 14 meter. De to kajer adskilles af en 40 meter bred mole. Det nye kajanlæg skal blandt andet give plads til skibsværftet Orskov Yards nye 180 meter lange flydedok, der allerede er bestilt hos Hat-San værftet i Tyrkiet.
– Vi har igennem tiden lavet mange opgaver for havnen, men dette er den til dato største, og vi glæder os meget til at komme i gang. Vi står klar med det rigtige projekterings- og produktionsteam, så jeg er sikker på, det bliver godt, udtaler Jørn Asmussen, direktør i CG Jensen.
Jacob Skaar, projektchef ved CG Jensen, uddyber overfor Licitationen - Byggeriets Dagblad, at projektet i første omgang løber op i lige godt 100 mio. kr. eksklusiv moms.
Frederikshavn Havns adm. direktør, Mikkel Seedorff Sørensen, bekræfter tallet og tilføjer, at der er mulighed for en udvidelse af projektet, så det samlet kan nå op omkring 260 mio. kr.
Rambøll er havnens bygherrerådgiver på projektet, mens CG Jensen har Niras med som ingeniørrådgiver.
Bedre plads til værftet
Havnedirektør forklarer, at det nye kajanlæg i sig selv ikke er en del af den igangværende, omfattende udvidelse af Frederikshavn Havn. Projektet skal primært give plads til Orskov Yards, som efter planen kan påbegynde installation af den nye flydedok januar 2021, hvor der vil være en delaflevering af dokkajen.
Det samlede projekt forventes færdigt juli 2021.
Projekteringen af det nye kajanlæg er allerede i gang, og de fysiske aktiviteter forventes påbegyndt efter påske. I første omgang bliver der stillet an til byggeplads og en indledende oprensning af omkring 10.000 kbm, forklarer Jakob Skaar. Senere skal der så foretages en uddybning på cirka 300.000 kbm for besejling og anvendelse af den nye flydedok.
Når vi kommer til den 1. juni burde der så være godt gang i pladsen, lyder projektchefens forventning.
Holder fanen højt – og underskrev digitalt
Og tidshorisonten er den sammen i lyset af de udfordringer, som coronavirus giver:
– Vi arbejder efter en tidsplan, som er tilpasse myndighedernes anbefalinger, understreger Mikkel Seedorff Sørensen overfor Licitationen.
Coronaudfordringerne betyder også, at selve aftalen er kommet på plads under anderledes omstændigheder:
– Vi har ikke kunne mødes om at skrive under, men vi har haft virtuelle møder, og så har man klaret det via udveksling af e-mail, forklarer havnedirektøren.
Havnen agerer efter de regler, som nu er gældende, men holder stadig gang i hjulene. Således er der stadig godt gang i den store udvidelse på havnen, hvor alt ifølge Mikkel Seedorff Sørensen kører også som planlagt.