Københavns største ingeniøropgave nogensinde?
Vinderne af de tre udbud bag udvidelsen af Nordhavnen er nu fundet. Dermed kan arbejdet med den gigantiske opfyldning og byggeriet af en ny krydstogtskaj begynde.
Længst mod syd vil det nye Århusgadekvarter snart blive udviklet, og langs havnens østlige del kan byens mange krydstogtturister se frem til nye og forbedrede forhold.
Den nye krydstogtskaj er den del af den 100 hektar store udvidelse af havnearealet, der blandt andet giver plads til, at Københavns erhvervshavn kan flytte mod nord.
Tre opgaver - to vindere
Udviklingsselskabet By & Havn satte i 2010 gang i tre udbud, der til sammen dækker arbejdet på krydstogtskajen samt på opfyldningen.
Nu er der fundet to vindere, der skal stå for den praktiske udførelse af arbejdet i Nordhavnen:
• Züblin, Möbius og MJ Eriksson: Anlæg af ny krydstogtskaj på 1.100 meter inkl. uddybning af Kronløbet.
• Züblin, Möbius og MJ Eriksson: Anlæg af selve jorddepotet, der kommer til at udgøre rammen om opfyldningsjorden.
• Per Aarsleff: Stenindfatning på den nordvestlige side af opfyldningen.
En kæmpe ingeniørmæssig bedrift
Opfyldningen foregår ved, at entreprenørerne starter med at indramme det kommende areal. Omkredsen kommer til at bestå af store spunsvægge, der bankes ned i havbunden, og af en stenindfatning mod nordvest. Når omkredsen er bygget, kan den modtage overskudsjorden fra nogle af Københavns andre store anlægsopgaver, blandt andet fra anlægget af Cityringen og Nordhavnsvejen.
- Vandet ud for København er jo blevet opfyldt utallige gange, men denne er alligevel særlig. Det er formentligt den største enkeltopfyldning i Københavns historie og en kæmpe ingeniørmæssig bedrift. Vi kommer ikke kun til at ændre Københavns geografi, men hele byens mulighed for at vokse og udvikle sig, siger Jens Kramer Mikkelsen, adm. direktør i By & Havn.
Selve byggeriet af rammen kommer til at tage to år, mens selve opfyldningen først er færdig i ca. 2022. Den nye opfyldning bliver på i alt 100 hektar. På det areal kan Rådhuspladsen i København ligge 41 gange, og faktisk bliver Københavns Kommune 1 % større arealmæssigt ved opfyldningen.
Krydstogtskaj i brug fra 2014
Den nye krydstogtskaj tager afsæt i det eksisterende område i Nordhavnen og strækker sig ca. 800 meter ud i Øresund. Den bruger dermed også lidt af det nye land. Hele kajen bliver op til 1.100 meter lang og det er planen, at den nye kaj skal tages i brug i maj 2013. Langs kajen kommer der terminalbygninger fra 2014.
Anlægget af den nye kaj gør det muligt for krydstogtskibene at lægge til uden for Indre Nordhavn, som i stedet skal bruges til byudvikling. Der vil dog fortsat lægge krydstogtskibe til langs Nordre Toldbod og Langelinie.