Hver tredje installatør satte penge til i 2010
Afmatningen rammer installatørerne hårdt, og deler vandene i installationsbranchen. Knap halvdelen af virksomhederne har en fornuftig forretning, men hver tredje installatør satte penge til i 2010.
Mere end hver tredje virksomhed i branchen satte penge til i 2010, og generelt er indtjeningen på et lavt niveau, viser en ny brancheanalyse, der er udarbejdet af Deloitte i samarbejde med TEKNIQ. Analysen bygger på regnskabstal fra 1.600 virksomheder.
Billedet af branchen er dog differentieret.
Små virksomheder klarer sig bedre
Trods et generelt svært marked, er der nemlig stadig installatører, som har en fornuftig forretning.
- Den generelle nedadgående tendens fra sidste år fortsætter. Da krisen ramte i 2008, var der en del længerevarende projekter, som strakte sig ind i 2009. Derfor er 2010-regnskaberne første år, hvor de dårlige konjunkturer slår fuldt igennem. Det kan ses på de virksomheder, der er mest eksponeret mod entreprisemarkedet – nemlig de helt store installatørvirksomheder. De har klaret sig dårligere end de små virksomheder. Men man skal huske, at gennemsnitstallene dækker over store forskelle, siger Deloittes brancheekspert Bo Odgaard.
God projektstyring og tilpasning vejen til succes
Selv om markedet generelt er surt, har godt fire ud af ti virksomheder i branchen et afkast af den investerede kapital på over ti procent, hvilket er et tilfredsstillende niveau.
Bo Odgaard peger på en række fællestræk blandt de virksomheder, som klarer sig bedst. De har stor indsigt i egen virksomhed og ved, hvor virksomheden tjener penge. De er gode til projektstyring og formår at tilpasse medarbejderstyrke og kapacitetsomkostninger til den aktuelle ordresituation. Samtidig er deres pengebindinger på et acceptabelt niveau.
– Ofte er de veldrevne virksomheder også skarpere på at finde nicher, hvor de har klare spidskompetencer. Hvis du kan gøre det målrettet og får prissat dine ydelser rigtigt, ser det fornuftigt ud. Vi har tidligere peget på, at for mange installatører sælger sig for billigt. Det er teknikere med forholdsvis lange uddannelser, og det er oplagt, at timeprisen bør ligge højere end gennemsnitsprisen på en håndværkertime. Jeg kan sagtens forstå, at mange måske er tilbageholdende med at hæve timepriserne, mens byggeriet er gået i stå, men det er vigtigt, at man tør tage den rigtige pris for dermed at sikre en mere fornuftig indtjening. Og hvis den enkelte installatør er god nok til at finde egne nicher, kan han også få en timepris, som afspejler, at hans folk er højt specialiserede, siger Bo Odgaard.
I TEKNIQ nikker administrerende direktør Niels Jørgen Hansen genkendende til billedet af en installationsbranche med fortsatte udfordringer.
– Deloittes analyse bekræfter indtrykket af en branche med fortsatte udfordringer, som vi fik fra vores medlemmer i 2010. Når hver tredje virksomhed sætter penge til, så er det i sagens natur bekymrende, siger Niels Jørgen Hansen.