Det Digitale Vandselskab
Vandselskaberne går sammen om arbejdet med standardisering og digitalisering for at blive mere kundeorienteret og effektive.
Digitaliseringen skal bl.a. gøre det nemmere at registrere og udveksle data ligesom videndeling, best practices og standarder skal det gøre arbejdet i selskaberne mere effektivt og kundeorienteret. Det bliver formanden Svend K. Hansens opgave at sikre, at gruppen lever op til sit formål om at overskue, være på forkant med og følge op på og videreformidle relevante digitaliseringsinitiativer.
Arbejdet i det digitale vandselskab koncentrerer sig derfor om at koordinere og styre digitaliseringsinitiativer, sørge for, at de bedste idéer og de bedste digitaliseringsprodukter bliver udbredt samt sikre samspillet med andre digitaliseringsinitiativer i f.eks. stat og kommune.
Mere digital kommunikation
Formanden for Danva han, at vandselskaberne skal have større fokus på de forretningskritiske data, datakvalitet og datagenbrug samt standardiserede arbejdsprocesser og et større fokus på digital kommunikation med bl.a. kunderne ved f.eks. selvbetjeningsløsninger på internettet.
- Sektoren går sammen om dette digitaliseringsprojekt for at sikre, at ressourcerne bruges bedst muligt, og der kommer større sammenhæng mellem vandsektoren og andre myndigheder. Vi vil realisere det potentiale, der er for bedre kvalitet og effektivisering, i standardiseringen af arbejdet med bl.a. data. Vi skal udnytte og koordinere igangværende og nye digitaliseringsprojekter i de enkelte vandselskaber, så alle vandselskaber kan få gavn af dem.