Sikkerhedstest af ny metro presser tidsplan for åbning
Efter flere udskydelser åbner den nye Metro Cityring 29. september.
Men der er udfordringer med at få lavet de test, der er forudsætningen for at Trafikstyrelsen kan give sin sikkerhedsgodkendelse, og som er nødvendige for, at metroen må køre med passager. Det er blandt andet test af brandalarmer, ventilationssystemer og førerløse tog.
Ifølge en orientering fra Metroselskabet tager testene længere tid end forudset, og er i starten af juli efter tidsplanen. Det betyder, at der er blevet skruet op for arbejdet med at gennemføre testene - og åbningsdatoen holder fortsat, lyder meldingen fra selskabet.
Også i Københavns Kommune, der er medejer af Metroen, er der tillid til, at metroen åbner i slutningen af september.
- Der skal ikke gå meget galt for, at tidsplanen skrider, men som det ser ud nu, arbejder begge de entreprenører, der skal leverer sikkerhedstestene, meget konstruktivt med det, siger Lars Weiss, der er gruppeformand for Socialdemokraterne i København, til DR P4 København.
Det var netop en manglende sikkerhedsgodkendelse, der betød, at Letbanen i Aarhus ikke måtte køre på åbningsdagen. Det sker ikke i København, forsikrer Lars Weiss.
- Der er ikke nogen forventning om, at vi ikke kan overholde åbningsdatoen.
Metro Cityringen består af 17 nye stationer. Det fremgår også af orienteringen, at der ved åbningen vil være trapper og gangtuneller på Københavns Hovedbanegård og Østerport Station, der ikke er bygget færdigt.