Plan om 110.000 kvm nybygger ved Lyngby Station
Tænk hvis både motorvejen og jernbanen i Lyngby forsvandt fra jordens overflade. I stedet ville der blive plads til 110.000 kvm nybyggeri centralt i byen.
Det er omdrejningspunkter tegnestuen Urban Powers vision for området ved Lyngby Station centralt i byen, hvor de to centrale infrastrukturelementer føres under jorden.
Motorvejen er anlagt i første sals højde og skærer sig midt igennem byen – et levn fra en tid, hvor bilisme udelukkende blev betragtet som fremskridt.
- Motorvejen fylder snart 60 år, og man kan stille spørgsmålstegn ved om det virkelig er værd at kaste flere penge efter vedligeholdelse af en løsning, der hører fortiden til?, skriver Urban Power i et oplæg til forandringerne af Lyngby Station.
Salg af byggeretter betaler halvdelen
Omlægningen ville fjerne støj og skabe grobund for at etablere en samlende grøn forbindelse helt ned til Lyngby Sø samt en ny attraktiv bydel omkring stationen. En ny bydel vil både kunne fungere som en sammenbinding af bymidten og skabe nye attraktive boliger der, set i forhold til bæredygtighedskrav, ligger helt rigtigt til at kunne formindske CO2-fodaftrykket fra transporten.
Og netop boligerne er vigtige i forhold til finansieringen af de underjordiske tunneller, tegnestuen har i tankerne.
Salg af byggeretter til de nye boliger vil kunne betale op mod halvdelen af anlægsudgifterne for en underjordisk vejforbindelse, jernbane og parkeringsanlæg. Det nye boligområde vil samtidig bygge videre på Lyngbys unikke karakter med en tæt lav struktur og grønne gaderum.
Henter inspiration fra Odense
Forslaget vil ifølge Urban Power også give trafikken bedre vilkår. Ikke mindst cyklisterne, der i dag er tvunget til at køre ad Lyngby Hovedgade, vil få glæde af det sammenhængende grønne strøg uden biltrafik. Denne nye forbindelse, der løber der hvor jernbanen ligger i dag, bliver et grønt område for alle i byen. Samtidig kan både biler og tog passere uhindret under byen.
Samtidig med nedgravningen af motorvej og jernbane kan der anlægges et stort underjordisk parkeringsanlæg, som kan løse nogle af Lyngbys parkeringsudfordringer.
Trafikplads til busser og letbane kan optimeres så selve stationspladsen bliver mere attraktiv som byrum og i fremtiden også kan indeholde andre funktioner end udelukkende trafik. Pladsen bliver Lyngbys centrale mødested.
En plan om nedgravning af trafikken og fortætning af bykernen er med Urban Powers ord "naturligvis et stort indgreb, som kræver politisk mod". I Danmark ligner omdannelsen af Thomas B. Thrigesgade i Odense mest. Denne hovedfærdselsåre er i de seneste år blevet nedlagt og erstattet af tæt by.
Fakta:• Lyngbymotorvejen (også kendt som Lyngby Omfartsvej) er opført i 1960. • Området, der strækker sig fra Jægersborgvej til Lyngby Sø, udgør i alt ca 80.000 kvm • Der er i dag massive støjproblemer omkring motorvejen og Lyngby Station. • Over 34.000 køretøjer passerer dagligt Lyngby bymidte via motorvejen. • Der er i forslaget plads til omkring 110.000 m2 nybyggeri. • Salg af byggeretter kan finansiere omkring halvdelen af nedgravning af både motorvej og jernbane • Urban Power står bag forslaget, der er udviklet på eget initiativ. |