23948sdkhjf

Milliardprojekt går ind i en ny fase

Tonsvis af sand og bundsikringsgrus skal køres bort, spunsplader skal hives op af fjorden og fjernes. Til sidst skal havbunden og stranden reetableres, som de var, før arbejdet med Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord gik i gang.

Arbejdet med at fjerne den midlertidige havn og dæmning på Frederikssundsiden starter, da entreprenøren ikke længere brug har for den midlertidige dæmning i anlægsarbejdet til Fjordforbindelsen. Projektet har en samlet anlægsramme på to milliarder kroner.

- Vi er nu så langt med projektet, at vi flere steder kan begynde arbejdet med at føre områder tilbage til den tilstand, de var i, før vi startede med anlægsarbejdet. Vores entreprenør er så godt som færdig med broens betonkonstruktion på Frederikssundsiden. Alt omkring broen fra vandsiden er afsluttet her, så der er ikke længere behov for dæmningen eller havnen, siger Henrik Vincentsen, projektchef i Vejdirektoratet.

Fjordforbindelsen

Fjordforbindelsen Frederikssund, der skal forbinde Frederikssund og Hornsherred med en ny motortrafikvej på 9,5 km syd om Frederikssund

Den nye Kronprinsesse Marys Bro på 1,36 km er en del af projektet og skal aflaste den eksisterende Kronprins Frederiks Bro fra 1935

Kronprinsesse Marys Bro bliver en betalingsbro. Prisen for at køre over er 14 kr.

Projektets største entreprise har et europæisk konsortium bestående af italienske Rizzani de Eccher, belgiske Besix og Acciona Infraestructuras fra Spanien vundet

Projektet har en anlægsramme på to mia. danske kroner

Ultimo 2019 skal projektet åbne for trafik

Nærværende arbejde vil primært blive udført af M.J. Eriksson, som har en underentreprise på det store broprojekt, oplyser Henrik Vincentsen til Building Supply. Arbejdet er dog en del af totalentreprenøren, den europæiske joint venture RBAI JVs, kontrakt.

Arbejdet går i gang straks i år og forventes afsluttet inden maj.

Genanvender 24.000 tons grus
Selve reetableringen af fjordbunden går ud på, at bunden etableres til samme niveau, som den var inden anlægsarbejdet startede. Efterfølgende vil bølger og strøm i løbet af ganske kort tid sørge for en naturlig regulering af fjordbunden. Området på land er strandeng og beskyttet natur. Det er et smalt bælte på cirka 20 meter, som grænser op til vandfladen. Også den skal reetableres.

Bundsikringsgruset fra den midlertidige havn og dæmning vil nu blive anvendt som indbygningsmateriale til den nye vejstrækning ved tilslutningsanlægget ved Frederikssundsvej.

- Vi skal have fjernet knap 600 tons stål og omkring 24.000 tons grus fra den midlertidige dæmning. Derefter skal vi have reetableret havbunden og strandområdet, så det igen bliver et skønt naturområde, siger Henrik Vincentsen.

Arbejdet omfatter også optagning af stålspunsen, der har holdt dæmningen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094