Konstruktionsfejl årsag til tagkollaps
I december 2010 kollapsede dele af taget på Club Danmark Hallen i Valby. En ny rapport vurderer, at hallen havde flere konstruktionsfejl.
For at finde årsagerne til kollapset har eksperter fra Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) ved Aalborg Universitet undersøgt kollapset og projekteringen forud for byggeriet i 1998.
Tre kritiske forhold
Undersøgelsen er lavet efter aftale med Erhvervs- og Byggestyrelsen, netop med det formål at få svar på, om Club Danmark Hallens kollaps kunne bidrage til at tegne et mønster i striben af kollapser.
Nu foreligger eksperternes rapport, og konklusionen taler sit tydelige sprog: Projektmaterialet for Club Danmark Hallen rummede mindst tre kritiske forhold, som med stor sandsynlighed har været udslagsgivende for, at taget kollapsede.
For det første blev hovedbuerne ikke dimensioneret mod flækning, for det andet blev der forudsat en for lav snelast i forhold til reglerne, og for det tredje var konstruktionens faktiske virkemåde ikke som forudsat i beregningerne.
Beregningsmetode under lup
Men det er kun den ene side af sagen. For som led i undersøgelsen har eksperterne også set på, hvor meget sne, der faktisk blev ophobet på hallens tag.
Her tyder meget på, at den metode, som man i dag anvender ved beregning af snebelastningen på tage, er tilbøjelig til at undervurdere betydningen af tagets størrelse:
- Den gængse beregningsmetode antager, at snelasten pr. kvadratmeter er den samme på en mindre bygning som på en idrætshal. Rent intuitivt virker dette ikke realistisk. Nu har vi så også gennem Club Danmarks Hallens kollaps fået en håndgribelig indikation på, at antagelsen næppe er holdbar, siger seniorrådgiver Erik Steen Pedersen fra SBi.
Også fare for nedstyrtning ved moderat snefald
Som led i undersøgelsen iagttog Erik Steen Pedersen og hans kolleger de ophobede snemængder på Club Danmark Hallens tag. De vurderede på den baggrund, at taget blev udsat for en snelast, der er på niveau med eller lidt over den maksimale snelast, som man har pligt til at regne med efter reglerne i snelastnormen.
Dette er en helt central pointe, for Valby var ikke ramt af ekstremt snefald op til jul. På en fodboldbane nær hallen målte Erik Steen Pedersen en snedybde på bare 12 cm.
Da normen skal tage højde for det ekstreme tilfælde, kunne noget altså tyde på, at normen tager fejl: Selv ved moderat snefald kan der ophobes betydelige snedriver. De store snedriver på Club Danmark Hallens apsis var opstået ved fygning fra hovedhallens store tagareal.
Nye anbefalinger
I forlængelse af undersøgelsen giver eksperterne fra SBi en række anbefalinger til, hvad byggeriets parter kan gøre for at forebygge lignende fremtidige kollapser.
En af de centrale anbefalinger er, at man ændrer snelastnormen, så den tager højde for, at store tage kan ophobe store snemængder i de tilfælde, hvor der er læmuligheder, og samtidigt kan tilføres snemængder fra nabotagflader ved fygning.
Disse forhold er fx til stede ved store sadeltage, hvor sne fyger fra vindsiden over tagryggen og lægger sig på tagfladen i læsiden. En anden anbefaling er, at man indskærper de regler, der gælder for kontrol af projekteringen af store bygninger, som bruges af mange mennesker, og at man i praksis følger op på dette i virksomhederne og ved byggesagsbehandling.
- Det burde være helt indlysende vigtigt, at alle, der projekterer denne type bygninger, er opmærksomme på at overholde reglerne for kvalitetssikring af bærende konstruktioner. Konstruktionsfejlene i Club Danmark Hallen ville højst sandsynligt være blevet opdaget, hvis projektet havde fulgt det kontrolsystem, som gælder i dag, vurderer forskningschef Niels-Jørgen Aagaard.
Undersøgelsen og eksperternes anbefalinger kan læses på www.sbi.dk/snelast , hvor man også kan se SBi’s tidligere udgivelser vedr. snelast.