Lean øger bundlinjen hos Riwal
Riwal har fulgt lean-principperne i mere end fem år, og forandringerne gavner både kunder, medarbejdere og bundlinjen.
For eksempel har hvert enkelt stykke værktøj fået sin plads, telefonen skal besvares inden for syv sekunder, og en lastbil skal kunne læsses af, pakkes igen og være på landevejen på 20 minutter.
Det hele er gjort med henblik på at effektivisere driften og opstille klare mål for Riwal, der lejer lifte og andre maskiner ud til primært byggebranchen.
Et andet konkurrenceparameter
Ifølge direktør i Riwal, Claus Kromann, er det nødvendigt for virksomheden at kunne tilbyde andet og mere end en god pris.
- Vores lifte er de samme som konkurrentens, så vi skal være bedre på service for ikke at konkurrere på prisen alene. Vi arbejder med det, vi kalder ”The Riwal Way”, som handler om at give den bedste kundeoplevelse. Vi arbejder med 16 kpi´er (Key Performance Indicator er målepunkter for en virksomhed, red.) for at optimere på forskellige områder, forklarer Claus Kromann til Fyens.dk.
Lean drejer sig om kun at bruge tid på det, der skaber værdi for kunden. Derfor hjælper det at synliggøre spild, og det kan være overproduktion, ventetid, og transport. I Danmark arbejder man også med uudnyttet viden som et tema inden for spild.
Populære principper
Jakob Udesen, der er ansvarlig for marketing, fortæller, at den gode kundeoplevelse bliver målt på flere parametre, som alle sammen har betydning for kunden.
- Det er blandt andet levering til tiden, hurtig afhentning, præcise fakturaer, og at maskinerne kommer hurtigt op at køre, hvis der er et nedbrud ude hos kunden. Vi har været inde og forbedre alle processer, og vi måler på det alt sammen. Der er ingen tvivl om, at vi kan se, at kunderne er mere tilfredse, jo bedre vores lean fungerer, forklarer Udesen til Fyens.dk.
Lean-principperne har krævet tilvænning, men er generelt også meget populære blandt de ansatte.
- Størstedelen synes, det er sjovt, når de er kommet over den første hurdle med at blive målt, og det er en kultur, der skal integreres. Der er ingen tvivl om, at man vil få en masse forskellige svar, hvis man spørger, hvordan de arbejder med lean, men som helhed tror jeg, de vil svare, at det er en stor del af at være her, og at kulturen er, at vi er innovative, og at vi hele tiden vil forbedre os, siger Udesen til Fyens.dk.