Klumme: Vores virksomheder accepterer ikke ufine aftaler
Prisaftaler er uacceptable, og det er vores medlemmer heldigvis enige i, skriver formand for Jim Stjerne Hansen fra DS Håndværk & Industri med en konkret sag fra branchen.
Vores brancher er i konstant udvikling – ikke kun i forhold til produkter og produktionsprocesser men også i forholdet mellem de forskellige aktører.
I den seneste tid har vi set en ny tendens i markedet, eller måske rettere en skærpelse af noget, vi tidligere kun har set i småbidder hist og pist. Jeg snakker her om fast samarbejde og også deciderede prisaftaler mellem leverandører og udførende virksomheder.
Flere vvs-firmaer meldte klart fra
Senest har vi set denne tendens illustreret ved et samarbejde mellem en hovedentreprenør (et byggefirma) og en grossist på vvs-området om ene-leverance og faste priser på materialer i en konkret landsdækkende entreprise. Det betød, at de mange underentreprenører reelt kun havde deres timepriser at tjene på, mens hovedentreprenøren stod med den store fortjeneste.
Den konkrete og aktuelle sag fik stor opmærksomhed i branchen. Situationen var naturligvis ikke acceptabel, så flere vvs-virksomheder meldte meget klart fra – de ønskede ikke at være med. Det fik hovedentreprenøren til at trække følehornene til sig.
Så vidt jeg er orienteret, er enden på sagen blevet, at aftalen mellem hovedentreprenøren og leverandøren er blevet ophævet, så vvs-virksomhederne igen er helt frit stillet i forhold til både egen prissætning og hvilken grossist, de ønsker at benytte.
Vigtigt at pleje relationer til omverdenen
Sagen illustrerer med al mulig tydelighed, at det er utroligt vigtigt for en virksomhed at pleje sine relationer til både leverandører, kunder og kolleger i branchen. Verden ændrer sig, og vi kan ikke (længere) regne med "plejer".
Som virksomhedsledere må vi hele tiden arbejde på at forstå, hvordan vi bedst muligt vedligeholder vores kendskab til og viden om udviklingen omkring os – både rent fagligt, organisatorisk i branchen og i vores produktionskæde hos leverandører og kunder. Kun med den forståelse og viden kan vi fastholde vores position i markedet.
Sammen står vi stærkest
Men sagen viser også, at en virksomhed kan komme igennem med protester, hvis der er godt styr på og brug af netværket til fælles bedste.
For det var netop, da telefonerne begyndte at gløde virksomhederne imellem, mellem medlemsvirksomheder og DS-huset i Odense, og mellem DS Håndværk & Industri og andre organisationer i branchen, at der for alvor kom spot på situationen.
Virksomhederne agerede naturligvis af egen drift, da de meldte fra over for aftalen i det konkrete tilfælde, men deres kollegiale netværk var vigtigt i processen. Følelsen af ikke at stå alene vejer tungt, når man er oppe imod noget.
Jeg vil gerne bruge denne lejlighed til at udtrykke min helt klare tilfredshed med og opbakning til de involverede vvs-virksomheder, som reagerede hurtigt og kontant på en konkret sag og sagligt tog stilling til, om de ønskede at være med på et projekt, der bygger på den slags aftaler mellem hovedentreprenør og grossist.