23948sdkhjf

Grontmij/Carl Bro vinder jordkontrakt for København-Ringsted Banen

Den internationale virksomhed Grontmij/Carl Bro A/S har vundet rådgivningskontrakten for jordarbejdet i forbindelse med København-Ringsted Banen, som Banedanmark anlægger.
Opgaven indeholder meget varierende elementer relateret til jord på delstrækningen fra Brøndby til Ringsted.

Arbejdet omfatter bl.a. en geoteknisk vurdering af jordens egnethed som fundament for højhastighedsbane, herunder udarbejdelse af projekt for håndtering af blødbundsområder, og der skal udarbejdes en jordhåndteringsplan med forklassificering af jord og det tekniske grundlag for myndighedsaftaler.

Arbejdet omfatter også landskabsmæssige udformninger, herunder støjvolde og dyrkningsskråninger.

Dertil kommer udarbejdelse af detailprojekt for afvanding samt vandsynsprotokol, støjgennemgang, vurdering af foranstaltninger for at modvirke vibrationsgener under anlægsfasen og efter ibrugtagning af banen - samt et miljøprojekt for natur og fauna.

I rådgivningsopgaven indgår desuden udarbejdelse af udbudsmateriale for entreprenørydelserne for jord, afvanding, underballast og fundamenter for master. Som underrådgivere skal Møller & Grønborg stå for de landskabsmæssige udformninger og Hove Rail Consult for jernbanesikkerhed.

3,3 millioner m³ muld og råjord
På hele den nye banestrækning fra Ny Ellebjerg til Ringsted Station skal der afgraves i alt ca. 3,3 mio. m³ muld og råjord. I den indledende projektering blev det vurderet, at ca. 200.000 m³ jord er geoteknisk uegnet eller forurenet til genindbygning. I selve baneanlægget forventes indbygget cirka 1,5 mio. m³ muld og råjord, og der er således et jordoverskud på 1,6 mio. m³ muld og råjord til rådighed for terrænregulering og volde langs banen.

- Det er en stor investering at anlægge den nye højhastighedsbane, siger anlægschef Jette Aagaard i Banedanmarks København-Ringsted projekt i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Vi ønsker at sikre os det bedst muligt resultat for banens nærmeste naboer, landskabet og bymiljøerne – og ikke mindst for de mange tusinde passagerer, som hver dag vil benytte banen, når den står klar i 2018.

Kilde: BaneDanmark

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094