23948sdkhjf

Hvor langt vil du gå efter bussen?

Helge Hillnhütter fra Link Arkitektur har analyseret 1.400 fodgængeres adfærd, og konklusionen er klar: Byens design har betydning for, hvor langt vi gider at gå.

I det 20. århundrede fandt byplanlægning i høj grad sted på bilens præmisser. I dag arbejder mange byer aktivt for at reducere biltrafikken.

Et attraktivt kollektivt trafiktilbud er en af de knapper, som byudviklere og politikere kan skrue på, hvis de vil have bilerne væk fra vejene. Dog hjælper sporvogne, metroer, letbaner og busser kun, hvis folk gider at gå til og fra stoppestedet.

- Der er konsensus om, at bymiljøet påvirker, hvordan vi oplever at gå, og om vi vælger at gå. Men for at kunne planlægge attraktive omgivelser for fodgængere, skal vi forstå, hvordan effekten opstår, og i hvor høj grad forskellige faktorer påvirker motivationen til at gå, siger Helge Hillnhütter fra Link Arkitektur i en pressemeddelelse.

Helge Hillnhütter er uddannet arkitekt med en ph.d. grad i urban mobilitet og ved, hvad han taler om.

Han rådgiver om byplanlægning og mobilitet og var forleden i København for at tale om sin forskning indenfor urban mobilitet.

- Jeg har filmet cirka 1.400 fodgængere langs kortere og længere strækninger. Mine observationer viser, hvordan fodgængeres adfærd ændrer sig i forskellige omgivelser og hvilke indtryk fra omgivelserne, de reagerer på. Overordnet gælder, at indtryk fra de nære omgivelser er vigtige for en interessant og varieret gå-oplevelse, forklarer han.

XX Byens dimensioner skal passe til de menneskelige sanseorganer og deres evne til at indsamle information. Når byrum er for store, får vi mindre information med os og gang bliver kedelig.

Det betyder blandt andet, at gader fungerer bedre end veje, at flere mindre bygninger virker bedre end én stor, og at pladser ikke bør være for store. For meget biltrafik resulterer normalt også i byrum, der er for store til fodgængere. Andre mennesker er til gengæld stimulerende og gør fodgængere trygge. Træer, græs, og blomstrer er stimulerende. Og butiksfacader, der åbner gaden, virker interessante.

- I fodgængervenlige miljøer øges den accepterende gåafstand med op til 70 procent. Området, hvor gang til stoppestedet er acceptabelt, bliver dermed tre gange så stort. Gode betingelser for fodgængere har således potentiale til at tredoble den offentlige transports kundebase. Uden at der investeres i dyr, offentlig infrastruktur, siger Helge Hillnhütter.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11