XL-Byg klar med nyt koncept
Med et nyt digitalt bestillingssystem vil byggevarekæden nu tilbyde sine professionelle kunder en nemmere og hurtigere måde at købe materialer på.
Tiltaget er en udvidelse af byggekædens ”Mesterreol”-koncept, hvor byggemarkederne leverer og monterer en reol på byggepladsen eller i værkstedet, og efter aftale fylder den op med de produkter, der løbende er brug for.
Testet hos tre store kunder
Det nye digitale lagerkoncept er udviklet i tæt dialog med kunder, deri forvejen har anvendt ”Mesterreol”-konceptet, og salgschef Morten G. Sørensen fortæller, at systemet nu er gennemtestet og klar til brug:
- Vi har gennem en længere periode testet det nye system hos tre af kædens store kunder, og vi har udelukkende fået positive tilbagemeldinger. Det nye system tilbyder en systematik i indkøbet af forbrugsmaterialer, der kan være svær at opretholde i en travl hverdag, siger han.
Automatiske suppleringsordrer
Systemet bag ”Digital Forbrugsservice” registrerer alle de forbrugsvarer, som håndværkeren tager fra sin reol, via en mobil håndscanner.
Systemet sender så automatisk suppleringsordrer til XL-Byg. Virksomheden kan selv vælge, hvor ofte reolen skal fyldes op. Samtidig er det muligt at registrere de produkter, der tages fra reolen, på et konkret kundenummer.
Når en medarbejder har scannet et produkt, sender systemet en mail til virksomhedens bogholderi, der herefter kan notere produktet. En gang om måneden modtager virksomheden en forbrugsoversigt med sags- eller kundenumre, således det på en enkel måde kan anvendes som faktureringsgrundlag.
Dermed sikres det, at kunden betaler alle de produkter, der bruges på et givet projekt, og samtidig minimeres risikoen for svind.