23948sdkhjf

Klumme: Støj er et stort samfundsproblem

150.000 danske boliger er stærkt støjbelastede, og støjbelastning koster årligt samfundet op mod 8,7 mia. kroner. Støjreducerende asfalt er vejen frem, mener man hos Asfaltindustrien.
Klumme af Anders Hundahl, administrerende direktør, Asfaltindustrien

Infrastruktur og trafik er på godt og ondt følgesvende til vækst og velfærd. For skal vi arbejde os ud af krisen kræver det højere produktion og mere effektivitet, og det betyder bl.a. mere trafik på vores veje.

Men desværre er det sådan, at støj kan være farlig. Miljøstyrelsen vurderer, at der i Danmark er ca. 700.000 boliger, der er belastet med trafikstøj over grænseværdien og heraf er 150.000 stærkt støjbelastede.

Den støjbelastning medfører en samlet årlig økonomisk belastning for samfundet på op mod 8,7 mia. kroner og at 200-500 mennesker årligt dør af gener relateret til støj.

Brug støjreducerende asfalt
En måde at komme de støjbelastede beboere langs de danske veje til undsætning på er ved at anvende støjreducerende asfalt. De danske asfaltfirmaer har igennem de senere år udviklet en række støjreducerende asfaltslidlag, som kan sænke trafikstøjen. Regeringens Vejstøjstrategi omtaler da også støjreducerende vejbelægninger som et godt virkemiddel til at nedbringe trafikstøjen.

De støjreducerende asfaltslidlag reducerer vejtrafikstøjen med 3 dB eller mere set i forhold til en traditionel nordisk asfaltbelægning. Da en støjreduktion på 3 dB svarer til en halvering af trafikstøjen, er det altså virkelig noget der batter. Dernæst peger gennemførte brugerundersøgelser på stor tilfredshed hos beboere, som har fået en støjreducerende vejbelægning i nabolaget.

Der findes naturligvis en række andre og udmærkede støjbekæmpende tiltag som støj-skærme, støjvolde og facadeisolering. Men støjreducerende asfaltslidlag har den særlige fordel, at støjdæmpningen sker ved kilden og kommer hele nærmiljøet til gode. Det kan således være et godt fundament at arbejde videre på, når man som entreprenør eller rådgiver arbejder med støjreducering.

Lad os få kommunerne med
Vejdirektoratet bruger rutinemæssigt støjreducerende asfalt til at dæmpe trafikstøjen fra motorveje og andre støjbelastede statsveje, hvor ca. 10 % af de støjbelastede boliger befinder sig.

De resterende 90 % støjbelastede boliger ligger langs de kommunale veje. Nogle af især de store kommuner som f.eks. København har allerede gjort sig de første gode erfaringer med støjreducerende asfalt.

Men hvis den samlede indsats på landsplan mod trafikstøj skal hjælpes endnu bedre på vej er det nødvendigt at få udbredt en mere systematisk anvendelse af støjreducerende asfalt på alle stærkt trafikerede veje til alle landets kommuner.

Og det kan faktisk kun gå få langsomt. For der er store samfundsmæssige gevinster ved at nedsætte trafikstøjen, og støjreducerende asfalt udgør i den forbindelse et nemt og afprøvet værktøj til at bedrage hertil.

Det lange perspektiv – behov for en samlet infrastrukturplan
Set i et langsigtet perspektiv, frem mod 2050, er der behov for, at alle tiltag i forbindelse med infrastrukturen, og f.eks. også støjreduktion, ses i en sammenhæng.

Der skal være sammenhæng og vidensdeling mellem kommunerne, mellem stat og kommuner og mellem de enkelte trafikformer. På den måde får vi på langt sigt mest og bedst infrastruktur for pengene – også hvad angår støj og miljø.

Kilde: Asfaltindustrien

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14