Cowi skal rådgive på kæmpeprojekt
Banedanmark har netop udpeget Cowi som ekspropriationsrådgiver på den nye jernbanestrækning mellem København og Ringsted.
Som rådgiver på den opgave har Banedanmark valgt Cowi, der således skal sørge for, at hele processen omkring areal og rettighedserhvervelse forløber så optimalt som muligt frem til 2018, hvor den nye strækning efter planen skal tages i brug.
3-4 år lang proces
Ifølge markedschef og landinspektør i Cowi, Morten Krebs, er det en spændende og stor opgave, der omfatter mange fagdiscipliner fra projektledelse, ekspropriationsprocesser og ejendomsret til lodsejerdialog, borgerkommunikation og landmåling.
- Det er vigtigt, at vi allerede fra starten får skabt et godt tillidsforhold til de parter, der bliver berørt af ekspropriation. En meget stor del af dem skal jo efterfølgende leve med projektet – måske resten af deres liv. Derfor vil vi gøre meget ud af at have en 'en-til-en'-dialog med lodsejerne, som bl.a. er virksomheder, parcelhusejere, kommuner og landmænd, siger Morten Krebs, der fortrækker at bruge betegnelsen 'areal og rettighedserhvervelse' frem for 'ekspropriation':
- Ordet 'ekspropriation' har en noget negativ klang og bliver oftere associeret med, at private mister ejendom frem for, at samfundet som sådan vinder noget. Den nye banetrækning mellem København og Ringsted betyder jo, at flere mennesker kan få en kortere rejsetid med tog, siger han.
Morten Krebs anslår, at ekspropriationsprocessen, der bl.a. vil berøre 400 lodsejere og otte kommuner, meget vel kan snige sig op på 3-4 år, før den første jernbanesvelle bliver lagt.
Cowi har stor erfaring med ekspropriationsopgaver og har bl.a. været rådgiver på Københavns Metro og den kommende Cityring.