Tinglysningssager hober sig op
IT-problemer har sat en kæp i hjulet for den digitale tinglysning. Sagsbunkerne forventes først at være nedbragt til sommer.
Væsentlige fejl og mangler er rettet, og der vil løbende være justeringer for at imødekomme ønsker fra brugerne. Der vil fortsat kunne opstå fejl og småproblemer, når der hver dag ekspederes tusinder af dokumenter, men de vil løbende blive rettet.
Den største udfordring i dag er behandlingen af den gruppe af sager, der – helt som forventet – fortsat skal behandles af en sagsbehandler.
I de første måneder blev der som følge af indkøringsperioden skabt en bunke på ca. 75.000 sager. Der er i samme periode blevet afsluttet 150.000 sager.
Fra årsskiftet forventer Tinglysningsretten at kunne følge med tilgangen af nye sager. Men der vil stadig være et stort efterslæb og en forlænget sagsbehandlingstid efter de første måneders indkøringsperiode.
Tinglysningsretten forventer, at sagsbehandlingstiden vil være normal til sommer. En meget stor del af tinglysningerne bliver allerede i dag håndteret samme dag, de kommer ind.
- Jeg har fuld forståelse for, at mange brugere er rigtig frustrerede over at vente på tinglysningen. Siden vi gik i luften, har Tinglysningsrettens medarbejdere arbejdet hver weekend, og vi har i perioder arbejdet i døgndrift. Nu, hvor systemet er ved at fungere tilfredsstillende, og hvor medarbejderne har oparbejdet nogen rutine, har vi derfor også lavet en konkret 10 punkts handlingsplan, der skal sikre, at sagsbunken bliver nedbragt, og sagsbehandlingstiderne bliver kortere. Heldigvis bliver mere end syv ud af ti afsluttede sager behandlet på én dag, siger Tinglysningsrettens præsident Søren Sørup Hansen i en pressemeddelelse.
Digitaliseringen af tinglysningen vil på sigt betyde, at det bliver meget nemmere og hurtigere at få tinglyst almindelige lån og bolighandler. Samtidig vil skatteyderne spare 100 millioner kroner om året på den digitale tinglysning.