23948sdkhjf

Danske firmaer får ikke del i baneopgaver

Banedanmark vil satse på udenlandske rådgivere, når store projekter som København-Ringsted-banen og Danmarks nye signalsystem skal projekteres.
Ifølge Ingeniøren skal de danske rådgivningsfirmaer ikke regne med at komme til fadet, når den kommende tids store projekter skal på tegnebrættet.

Således meddeler Banedanmark, at styrelsen foretrækker udenlandsk ekspertise til arbejdet, fordi erfaringerne med de danske virksomheder ikke har været tilfredsstillende:

- Rådgiverne har svært ved at følge med. De har svært ved at levere varen. Vi ser nogle gange, at der bliver afleveret for sent, og der er mange fejl, der skal rettes. Det skyldes, at der ikke er tilstrækkeligt med folk med kompetencerne i orden, siger direktør Jesper Hansen.

Jens Christoffersen - direktør for jernbaner, veje og lufthavne hos Cowi - kan godt forstå kritikken og påpeger, at det simpelthen er gået for stærkt de senere år:

- Der er ingen tvivl om, at der er mangel på kompetente folk for tiden. Der har været et kæmpe løft i mængden af opgaver over meget kort tid på et område, hvor der ikke er uddannet ret mange i de seneste år. Men nu er både vi og andre rådgivere gået i gang med både omskoling og nyansættelser, siger han

Femern-forbindelsens landanlæg, udskiftningen af landets jernbanesignaler samt København-Ringsted-banen ventes at afføde opgaver for omkring fem mia. kroner og skabe fast arbejde til 60 rådgivere i 13 år.

Kilde: Ingeniøren

Læs mere om: Cowi
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094