Ovenlysspecialist vil erobre udlandet
Et nyt domicil har mere end fordoblet kapaciteten hos ovenlysvirksomheden Lumex, som nu har fået mod på at prøve kræfter med eksport.
Derfor var ledelsen heller ikke sen til at udnytte chancen, da den bygning, der tidligere husede byens TDC-afdeling, pludselig stod tom. Herefter gik det stærkt.
Først rykkede administrationen ind i de nye omgivelser, og da en ny produktionshal på 1.500 m2 stod klar til brug for godt to måneder siden, fulgte produktionen trop. I alt råder Lumex nu over 3.000 m2 på sin nye adresse.
- Vi har fået et langt bedre flow i produktionen, hvor medarbejderne ikke længere står oveni hinanden. Vi vil gerne ud internationalt, og her kan de nye faciliteter give os et løft, siger marketingmedarbejder Dan Sørensen.
Eksport via tysk partner
Dan Sørensen forklarer, at det er succesen med RRL, som for alvor har affødt drømmen om et eksporteventyr. Bortset fra et par ordrer til Island har Lumex aldrig prøvet kræfter med udlandet, men nu synes mulighederne større end nogensinde.
Det skyldes blandt andet, at der er indført fælleseuropæiske standarder for brandsikkerhed, og derfor kan RRL-lemmen eksporteres uden større lovmæssige hindringer.
Vejen til eksportmarkederne går i første omgang via den tyske partner D+H, hvorigennem Lumex kan få adgang til et stort netværk i Europa. Her sigter man i første omgang mod lande som Grækenland og Portugal, men inden Lumex når så langt, skal der oversættes manualer og udarbejdes markedsføringsmaterialer.
Stigende opmærksomhed blandt arkitekter
Som mange andre i byggeriet har Lumex været gennem en hård periode med dalende aktivitet. Den negative udvikling er dog så småt ved at være vendt, og ovenpå flere fyringer i efteråret er beskæftigelsen igen oppe i niveau, hvilket vil sige 22 mand.
Årsagen til fremgangen er, at et stigende antal arkitektvirksomheder har fået smag for RRL-lemmen. Ifølge Dan Sørensen skyldes dette dels en god evne til at udlede røg (CV-faktoren) og dels, at Lumex har formået at gemme motoren lidt af vejen ved at bygge drevfunktionen ind i karmen.