23948sdkhjf

Renoveringspuljen: Stadig problemer med regninger

Byggevirksomhederne har svært ved at sende regningerne ind til Erhvervs- og Byggestyrelsen, og det presser den i forvejen belastede likviditet i branchen.
Det er snart en måned siden, at de første ansøgere af statens renoveringspulje fik besked om, om de ville få tilskud, men i lang tid har det ikke været muligt for virksomhederne at søge om´udbetaling af tilskuddet via puljens hjemmeside; www.boligforbedringer.dk .

Blandt de ramte byggefirmaer er Dehlsen & Sønner A/S fra Rødovre, som allerede for mere end tre uger siden gjorde opmærksom på problemet:

- Vi har ikke kunnet få de sidste penge hjem til at betale for materialer og lønninger. Jeg talte med Erhvervs- og Byggestyrelsens tekniske afdeling onsdag den 22. april, og beskeden var, at de arbejdede på højtryk, og senest fredag den 24. april ville det være klar, siger Helle Dehlsen Toxværd til Building Supply.

Først sidste torsdag blev der uploaded en blanket, som firmaerne kan printe ud, udfylde og sende ind. Egentlig skulle der have været en elektronisk løsning, men den er endnu ikke på plads, og det undrer hos Dansk Byggeri:

- Blanketten er ufærdig. Man kan ikke vedhæfte den dokumentation, som de kræver. I stedet for at støtte virksomhederne, så belaster man dem på likviditeten. Det kan ikke være meningen, siger afdelingsleder Niels Nielsen til DR Nyheder.

Klar på mandag
Hos Erhvervs- og Byggestyrelsen yder meldingen, at ’blanket-problemet’ nu er løst, og det elektroniske system skulle endvidere være lige på trapperne:

- Det elektroniske betalingssystem kommer op og stå på mandag. Det har hele tiden været planen. Indtil da må de få håndværkere, det drejer sig om, sende dokumentationen ind manuelt, siger styrelsens direktør Finn Lauritzen til DR Nyheder.
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11