Top 10: De største byggeprojekter i november
I starten af i november kunne DS Flexhal sætte underskrift på en kontrakt, som baner vej for et 56.000 kvadratmeter stort lager- og logistikbyggeri på Skandinavisk Transport Center i Køge.
Det er Hobro-virksomhedens største opgave nogensinde og samtidig projekt, som rent byggeteknisk er banebrydende på dansk jord, fortæller salgsdirektør Kai Rørbæk.
Nye regler giver en besparelse
Årsagen er de nye brandregler for lager- og logistikbygninger, som trådte i kraft i juli i år, og som giver byggebranchens aktører mulighed for at bygge anderledes end hidtil.
- Med de nye regler skal bærende konstruktioner kunne modstå brand i 15 minutter mod tidligere 60 minutter. Vi kan dermed bygge i stål uden nogen form for ekstra brandbeskyttelse, og det giver en besparelse, siger Kai Rørbæk til Building Supply.
De to byggerier i Køge er de første, der opføres efter de nye regler. Kai Rørbæk vurderer, at det samlede projekt er blevet cirka fem procent billigere ved at bruge stål frem for beton, som havde været det foretrukne materiale, hvis de bærende konstruktioner skulle leve op til de gamle brandregler.
- Materialevalg er jo blandt andet et spørgsmål om, hvad der giver det bedste provenu. Jeg ser en klar fordel i, at vi nu kan lave lette konstruktioner i stål, siger Kai Rørbæk.
Bliver mere konkurrencedygtige
Blandt andre DI har gennem flere år forsøgt at lægge pres på Folketinget for at få brandreglerne ændret og har fremvist flere eksempler på virksomheder, der har placeret investeringer i nabolandene som en direkte konsekvens af den danske lovgivning.
Med de nye regler bliver det mere konkurrencedygtigt at placere logistikhaller på dansk jord, og hos DS Flexhal er Kai Rørbæk overbevist om, at vi vil se en øget aktivitet inden for lager- og logistikbyggeri:
- Vi har ofte hørt store internationale transportvirksomheder give udtryk for, at de kan bygge billigere i Tyskland eller Sverige. Med de nye regler øges chancen for, at de placerer deres investeringer i Danmark. Det synes jeg allerede, vi fornemmer ganske klart med det stigende aktivitetsniveau i specielt Køge- og Greve-området, siger han.
De nye regler ligner de svenske og de tyske, som i højere grad har fokus på medarbejdernes sikkerhed end på bygningens evne til at blive stående under en brand.
Søstre leverer stål og beton
Byggeriet i Køge er tegnet af AK83 Arkitekter og omfatter 31.000 kvadratmeter lager og 25.000 kvadratmeter pakketerminal i op til 30 meters højde.
Pareto Securities er bygherre og lejer faciliteterne ud til Postnord, der flytter ind sidst i 2017 som led i en massiv satsning på såkaldt tredjepartslogistik (TPL). Byggeriet opføres af DS Flexhal i totalentreprise, mens søsterselskaberne DS Stålkonstruktion og DS Elcobyg leverer stål og beton.
DS-koncernen skal i alt levere 1.000 tons stål, 12.000 kvadratmeter vægge og facader i beton samt 8.000 kvadratmeter betondæk.
Fakta om Postnords lager i Køge
Adresse: | Ullsvej, Køge |
Areal: | 56.000 kvadratmeter |
Budget: | 800 mio. kroner |
Byggeperiode: | November 2016 - december 2017 |
Bygherre: | Pareto Securities |
Totalentreprenør: | DS Flexhal A/S |
Arkitekt: | AK 83 Arkitekter A/S |
Ingeniør: | Vognsen Rådgivende Ingeniører A/S |
Brandrådgiver: | Moe A/S |
Artiklen er en del af temaet De største byggerier.