23948sdkhjf

”Løvens Grønne Hule” tester byggeriets innovation

Inspireret af kendt tv-koncept får iværksættere på Building Innovation mulighed for at pitche deres idé foran et ekspertpanel
For første gang kan byggeriets virksomheder samt entreprenante ildsjæle, iværksættere og innovatører få afprøvet deres bæredygtige løsninger og forretningsideer på Building Green. Inspireret af tv-konceptet ”Løvens Hule”, har messen samlet et ekspertpanel, der skal give feedback og dele ud af deres guldkorn.

Det kommer alt sammen til at foregå i det nye område Building Innovation, der er dedikeret til innovation, og som er blevet til i et samarbejde mellem Building Green, innovations- og væksthubben BLOXHUB og Smith Innovation.

- Hele ideen med innovationsområdet Building Innovation er at vise, at der findes mange innovative løsninger og produkter indenfor byggeriet. I byggebranchen bliver vi ofte skudt i skoene, at vi er konservative, og gør tingene som vi altid har gjort dem, og det ved vi af erfaring ikke er rigtigt, siger Mie Wittenburg, der er specialkonsulent hos Smith Innovation.

- Der er mange nye ideer, og dem vil vi gerne skabe et rum for. Det gør vi blandt andet med vores udstilling af ca. 35 grønne løsninger til byggeriet, fortsætter hun.

Værdifuld eksponering
Det er hovedsageligt mellem disse 35 løsninger, de pitchende deltagere i ”Løvens Grønne Hule” er fundet. I vækstlaget, hvor man måske ikke har råd til sin egen messestand, men hvor eksponering er sin egen vægt værd i guld.

Ganske som man har set på tv, får innovatørerne mulighed for at pitche deres idé live, foran et ekspertpanel og messens øvrige publikum, som også er velkomment til at overvære seancen.

Ekspertpanelet, der egentlig er tænkt mest som mentorer i denne sammenhæng, består af nøglepersoner, både indenfor det grønne byggeri, men også erhvervslivet generelt. Heriblandt finder vi for eksempel forfatter og bæredygtighedsekspert Signe Wenneberg, stifter af Lendager Group Anders Lendager, bæredygtighedschef hos NCC Vibeke Grube Larsen, programme director hos Velux Lone Feifer samt udviklingschef hos Altan.dk Søren Faebo Larsen.

Mentorer med øje for forretningen
Det udbytte, man håber at sikre for deltagerne, er eksponering af deres forretningsideer og elevant feedback, fortæller Mie Wittenburg:

- Noget af det, vores erfaring i Smith viser, er, at der er mange nye produkter, ideer og innovation derude, men der, hvor man ofte fejler, er når man skal tænke hele vejen rundt om ideen. Man skal ikke kun tænke på, om ens nye byggemateriale har en innovativ egenskab overfor vand, varme eller energi – man skal også have øje for forretningen. Og det er især her, vores mentorer kan komme med inputs til, hvordan man kan komme fra A til B.

Hun peger også på, at det kan være svært at etablere nye bæredygtige produkter i byggebranchen, fordi det er risikofyldt med nye uafprøvede produkter i både renoveringer og nybyggerier – og det er endnu et område, mentorerne vil kunne kaste lys over.

Det er som sagt muligt for besøgende på messen at opleve ”Løvens Grønne Hule”, og måske få et par guldkorn med på vejen. Eventet kan opleves alle dage fra kl. 13 til 15:30 på scenen ved siden af cafeen.

Artiklen er en del af temaet Building Green 2016.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156