23948sdkhjf

Kæmpevibrator presser stålpæle ned i havbunden

Håndværkere og materiel fra Per Aarsleff A/S tager hul på otte måneders arbejde med at sikre Sallingsundbroen.
I slutningen af marts måned går Vejdirektoratet i gang med et byggeri, der skal sikre Sallingsundbroen mod sammenstød med store skibe.

36 hule stålpæle, alle mellem 40 og 50 meter i længden, skal vibreres ned i havbunden lige syd for Sallingsundbroen. Pælene skal danne fundamenterne for den beskyttelse, der fremover skal sikre Sallingsundbroen mod skibe, der er kommet ud af kurs.

- Beskyttelse af Sallingsundbroen mod sammenstød er helt central. Broen er en daglig livline for rigtig mange mennesker, der skal på arbejde, købe ind, til læge eller fritidsinteresser, siger projektleder i Vejdirektoratet, Shahriar Honar.

Arbejdet med beskyttelsesværkerne går i gang i april og kommer til at tage cirka otte måneder. Når stålrørene til fundamenterne er vibreret på plads, bliver de fyldt op med beton, og ovenpå dem placeres to bygværker af beton. Beskyttelsesbygværkerne placeres foran bropillerne omkring sejlrenden umiddelbart syd for broen og skærmer af for den nordgående skibstrafik.

Stålrørene til fundamentet er fremstillet som rør i mindre stykker, der senere er svejset sammen til de endelige længder. Hver sektion er 6-10 meter lang, og der er anvendt i alt 1.600 ton stål til rørene.

Betonbeskyttelsesværkerne er fremstillet af cirka 5.000 kubikmeter beton og 900 ton armering. Der er tale om to aflange konstruktioner, som hver måler 16x26 meter i vandlinjen. Der afsluttes med en betonplade, som stikker 2 meter over vandspejlet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094