23948sdkhjf

CO2-reduceret beton afprøves i stor skala

Ny bro på Holstebromotorvejen støbes med en cementblanding, som udleder mindre CO2.
Et innovationskonsortium har siden sidste forår arbejdet på at udvikle teknologier til en mere miljøvenlig cement- og betonproduktion.

Cementen til den ’grønne’ beton er fremstillet ved lavere forbrændingstemperaturer og anvendelse af alternative råmaterialer.

Om projektet ”Grøn Omstilling af Cement- og Betonproduktion”
Der er tale om et fireårigt forsknings- og udviklingsprojekt med et totalbudget på 29 millioner kroner. Formålet er at skabe grundlaget for en grøn omstilling af cement- og betonproduktion i Danmark.

Den nye alternative cement har hidtil udelukkende været anvendt i mindre forsøgsopstillinger, og det er således første gang, at teknologien afprøves i stor skala.

Frem til projektets afslutning i februar 2018 er planen dels at afprøve cementen i flere broprojekter, dels i husbyggeri, hvor kravene til betonen er anderledes end i anlægskonstruktioner.

Deltagere i konsortiet er: Aalborg Portland A/S, Banedanmark, Grontmij A/S, Rambøll Danmark A/S, MT Højgaard A/S, Unicon A/S, Dansk Beton Fabriksbetongruppen, DTU Byg, Vejdirektoratet, Energistyrelsen, Københavns Erhvervsakademi, Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademiet Lillebælt, Via University College – Campus Horsens, Center for Betonuddannelse (AMU Nordjylland), Teknologisk Institut.
I forbindelse med byggeriet af Holstebromotorvejen har Vejdirektoratet stillet et demonstrationsprojekt til rådighed, hvor den nye cement for første gang skal afprøves i stor skala.

- Det bliver spændende at prøve at bruge ’grøn’ beton til en bro på Holstebromotorvejen. Vejdirektoratets store motorvejsprojekter er oplagte til at afprøve forskellige metoder for innovation, siger projektleder for strækningen Aulum-Holstebro, Janie Winther Ipsen.

MT Højgaard skal bygge
Der er tale om en konventionel betonbro med en længde på cirka 60 meter og cirka seks meters bredde mellem kantbjælkernes inderside. Broen fører Lindholtvej over den kommende motorvej sydøst for Holstebro, og udføres af MT Højgaard.

Selv om byggeriet først forventes påbegyndt sidst i 2015, er kontrakten med MT Højgaard indgået allerede nu, fordi der skal udføres en del forudgående planlægning, prøvning af beton og tilhørende laboratorieundersøgelser, inden selve anlægsarbejdet kan startes op.

Broen skal efter planen stå færdig i sommeren 2016. Afhængigt af resultaterne er planen at indarbejde erfaringerne fra forsøget i fremtidige projekter og beskrivelser.

Stigende betonforbrug
I dag bidrager cementproduktionen med fem procent af den totale menneskeskabte CO2-udledning på verdensplan. Prognoserne forudsiger, at behovet for cement og beton i 2050 er dobbelt så stort, som det var i 2010.

I Danmark alene bruger vi hvert år 8 millioner tons beton, og der er således et stigende behov for at nedbringe CO2-udledningen – naturligvis uden at sænke betonkvaliteten.

- Vi har en forpligtigelse til at medvirke i udviklingen af fremtidens grønne betonløsninger igennem forsøgsbroer som denne på Holstebromotorvejen. Jo mere, vi kan mindske CO2-udledningen i fremstillingen af cement, desto bedre er det for miljøet, siger afdelingsleder Niels Højgaard Pedersen fra Vejdirektoratet.
Kommenter artiklen (3)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094