Barslund bygger 250 tons cykel – og gangbro i indre København
I løbet af påsken vil københavnerne kunne se fire af Danmarks største mobilkraner montere en 250 tons tung cykelbro henover Ågaden. Det er Barslund, der står bag bro-entreprisen, der skal skabe den ny cykel- og gangforbindelse imellem Nørrebro og Frederiksberg.
Her skal nemlig opføres en 250 tons tung cykel- og gangbro som bindeled mellem Nørrebro og Frederiksberg.
Kim Sørensen Nøhr fra Barslund arbejder i disse dage på højtryk for at få det hele til at klappe. Efter lang tids forberedelse skal den 65 m lange bro – som i øjeblikket ligger deponeret på 40 ”jernjigs” i sidegaden Laurits Skaus Gade – nemlig monteres skærtorsdag og langfredag. Københavns Kommune og alle berørte instanser, har givet tilladelse til lukning af Ågade til denne Københavnerbegivenhed, så broen kan komme op på betryggende vis.
Fra Polen til det indre København
Broen er fremstillet i Polen og efterfølgende transporteret til København på fem store vogntog. I sit nuværende leje er den blevet svejset endeligt sammen og malet, og afslutningsvis indmålt af landmåler, for sikring af tilpasningen til de store fundamentsvederlag, der lige nu ligger og venter på begge sider af Ågaden.
Broen kan, udover et spænd på 65 meter, prale af at være en lille arkitektonisk perle. Den store rørbue, som holder broen oppe ved hjælp af 11 skråstag, vil komme til at svinge majestætisk ud over Ågade, og lysene i gelændrene vil om natten være en helt speciel oplevelse.
Fire store kraner og tons-tunge løft
Skærtorsdag og langfredag vil fire af Danmarks største mobilkraner hæve sig over den københavnske sky-line og løfte det nye Københavnske vartegn på plads. Det tungeste løft som udgøres af selve brofaget bliver på ikke mindre end 200 tons. Efterfølgende vil rørbue og stag blive monteret.