23948sdkhjf

Dansk byggeri brager frem i udlandet

De danske entreprenørers eksport er steget med over 40 % fra 2005 til 2006. Samtidig har eksporten af byggevarer langt højere vækstrater end den samlede danske eksport
De danske entreprenører formår – trods høj aktivitet i Danmark - at øge deres eksport markant. Helt nye tal offentliggjort i analysebrevet Barometer fra Dansk Byggeri viser, at alene medlemmerne i Eksportsektionen under Dansk Byggeri i 2006 tilsammen omsatte for over syv milliarder kroner i udlandet. Det er en stigning på over 40% i forhold til 2005.

- Og det fortsætter. Værdien af nye udlandskontrakter, som de danske entreprenører har underskrevet i 2006, er på knap 11 milliarder. Det er en stigning på 82 % fra 2005 til 2006, oplyser formanden for Dansk Byggeris Eksportsektion, adm. direktør i Per Aarsleff A/S, Ebbe M. Iversen

Udviklingen kommer ifølge analysebrevet Barometer ikke helt bag på Ebbe M. Iversen, om end de høje vækstrater er en positiv overraskelse.

- Vi har medlemmer i sektionen, der er gået virkelig seriøst til opgaven og med langsigtede strategier. Det arbejde bærer frugt, men den kraftige stigning sidste år skal også ses i lyset af de gode globale konjunkturer i disse år. Jeg havde på fornemmelsen, at medlemmerne ville øge deres engagement i udenlandske aktiviteter, men at vækstraterne for værdien af udført arbejde i udlandet og værdien af nye udlandskontrakter ligger på henholdsvis 42% og 82% kommer alligevel bag på mig, siger Ebbe M. Iversen.

Det er ikke bare entreprenørerne, som har succes på eksportområdet. De danske materialeproducenter havde i 2006 tocifrede vækstrater til alle de største eksportmarkeder.

Europa er det største marked, som aftager hele 70 %, hvilket betyder, at der i 2006 blev sendt for næsten 29 milliarder kroner døre, vinduer mv. fra Danmark og ud i Europa.

Adm. direktør hos Storke Vinduer A/S, Niels Peter Pretzmann forklarer de positive eksporttal med en stor indsats i virksomheder for at gøre sig synlige og skabe kontakter og samarbejdspartnere på de udenlandske markeder. Derudover spiller den gode økonomi, som giver forbrugerne en højere købekraft i både Tyskland og de skandinaviske lande, selv sagt også ind.

- Den gunstige økonomi på vores største eksportmarkeder gør, at forbrugerne bruger flere penge på deres boliger samtidig med, at de i højere grad ønsker kvalitetsprodukter. Det giver en højere efterspørgsel af danske produkter såsom døre og vinduer, siger Niels Peter Pretzmann.

Analysebrevet Barometer dokumenterer i det nye nummer om dansk eksport, at byggeeksporttallene generelt undervurderes af Danmarks Statistik. Alene de udførende entreprenørers eksport undervurderes i de officielle statistikker med hele 400 %.


Kilde: Dansk Byggeri - www.danskbyggeri.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11