Tegnestue: Udvid Dybbølsbro
Tegnestuen LAWA foreslår udvidelse af Dybbølsbro og vil dermed omdanne en flaskehals til et åndehul
Tegnestuen LAWA har nu skabt en interessant løsning på det trafikale problem.
- I dag består Dybbølsbro af to broer med 10 meters afstand, og vores forslag er at spænde et dæk ud imellem de to broer. Dermed kan fortov og cykelsti udvides til den ønskelige størrelse, og der bliver desuden plads til funktioner, som Dybbølsbro i dag mangler, såsom cykelparkering ved stationen, forklarer den ene partner i LAWA, Mads Windfeldt.
- Desuden kan udvidelsen skabe et attraktivt link mellem Vesterbro, havnen og Islands Brygge ved at give forbindelsen en mere bymæssig karakter, supplerer LAWA´s anden partner, Mads Lützen.
Udvidelsen af broen muliggør og inviterer til, at man som cyklist eller fodgænger stopper op og nyder udsigten ud over banelegemet, togene og byens skyline.
Præfabrikerede stålelementer
Broerne over banelegemet ved Dybbølsbro er dimensioneret, før man vidste, at Fisketorvet, Havneholmen, Kalvebod Brygge og senest Bryggebroen ville komme til.
I dag er trafikken dramatisk forøget, og trængslen af cyklister, passagerer fra stationen og andre fodgængere skaber kaotiske og farlige situationer. Forslaget tager samtidig højde for, at udvidelsen forstyrrer banetrafikken mindst muligt, og arbejdet er tænkt udført med præfabrikerede stålelementer, der monteres om natten, når togene holder stille.
Københavns Kommune har vist interesse for forslaget, men kan endnu ikke sige noget om, hvorvidt man har økonomi til at realisere det. Vesterbro Lokaludvalg er meget positive over for projektet.
- Vi ønsker os Dybbølsbro udvidet, så Vesterbro kan koble sig bedre på byen mod havnen og Islands Brygge, siger formanden for Vesterbro Lokaludvalg, Niels Vestergård.
LAWA er en dansk arkitektvirksomhed, grundlagt af indehaverne Mads Lützen og Mads Windfeldt. Tegnestuen arbejder i feltet mellem design, bygningsarkitektur og byrum med bæredygtighed som naturligt omdrejningspunkt.
tøtte