23948sdkhjf

Brokollaps skyldes …?

Allerede i 2001 gjorde en rapport opmærksom på, at korrosion og dårlig svejsning i Interstate 35W-broens stålbjælker og gitterdrager kunne få fatale følger. I går kollapsede broen, der krydser Mississippifloden i Minneapolis, og rev ni med sig i døden.
En rapport fra 2001 udarbejdet af transportdepartementet i Minneapolis pegede allerede dengang på korrosion og dårlig svejsning i Interstate 35W-broens stålbjælker og gitterdragere. Og det til trods for at adskellige tilstandsrapporter tidligere har godkendt broen over Mississippifloden i Minneapolis, der igår styrtede sammen, og indtil videre har kostet 9 mennesker livet.

Rapporten ”Fatigue Evaluation of the Deck Truss of Bridge 9340” fra 2001 advarede om, at kun to centrale gitterdragere bar vægten af otte vognbaner med trafik. Det gjorde broen skrøbelig overfor revner i selv samme gitterdragere.

Ifølge Ingeniørens kilder blev broen sidst gennemgået i 2006, og her fastslog man, at en udskiftning af broens dæk først blev nødvendig i 2020.

Broen er en cantilever gitterdragebro fra 1967 med et hovedspænd på 140 meter og en samlet længde på 581 meter. Broen var ved kollapset under renovering, der dog ikke på nogen måde kan have medført kollapset.

Ni blev ved brokollapset dræbt, mens tyve personer er meldt savnede.

Kilde: Ingeniøren

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096