23948sdkhjf

Det bliver ikke i familien

Virksomheder, der går i arv i generationer fra far til søn eller datter, må efterhånden siges at være et dødt koncept. Danske virksomhedsejere lader sjældent familien komme til, når der skal foretages et generationsskift.
En undersøgelse fra ErhvervsBladet og KPMG tager temperaturen på dansk erhvervsliv og afslører, at overleveringen af en virksomhed fra far til søn eller datter er en saga blot.

Ud af 150 ejere og ledere fra private virksomheder vil blot 12% overlade direktørstolen og ansvaret for virksomheden til én i familiens rækker. Den tendens overrasker ikke. Niels Dahl-Sørensen, der er virksomhedsmægler med tæt kontakt til sælgende virksomhedsejere, siger til ErhvervsBladet:

- Når et generationsskifte opstår, vil sælgeren fokusere på to ting. Det handler om at opnå en fair markedspris samtidig med, at virksomheden vil blive drevet ordentligt og dermed består. De to ønsker kan sjældent blive opfyldt inden for familien, som familiemønstrene er i dag, forklarer Niels Dahl-Sørensen, der er stifter og partner i Dahl-Sørensen & Partners.

Unge mennesker i dag har så mange muligheder at valget af uddannelse ikke eller sjældent harmonerer med de specifikke kompetencer, det kræver at drive familievirksomheden. Dét og den økonomiske faktor gør at de unge ofte vælger familievirksomheden fra.

Undersøgelsen viser, at et attraktivt alternativ til familieoverdragelse er at sælge til en betroet medarbejder. 16% af de adspurgte ville foretrække at sælge til en medarbejder frem for familien eller en helt tredje part.

Kilde: ErhvervsBladet - www.erhvervsbladet.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111