God undskyldning giver loyale kunder
En god og reel undskyldning ender ofte med en loyal kundeskare. Derfor opfordrer ekspert nu danske virksomheder til at undskylde overfor sine kunder, når det går galt.
- Mange danske virksomheder er direkte dårlige til at indrømme, når de har lavet en bøf. De har den opfattelse, at det er kundernes fejl, indtil det modsatte er bevist, siger han til DR Penge og fortsætter:
- Det har den konsekvens, at man mister sine kunder og de begynder at holde øje med tilbud fra konkurrerende virksomheder.
Alexander Kjerulf mener, at der er penge i at undskylde, især hvis undskyldningen er ærlig, personlig og i følgeskab med en passende kompensation. Det er på den måde en virksomhed opnår en loyal kundeskare - også selvom der ind imellem laves fejl.
Han understreger dog, at en undskyldning ikke er nok i sig selv. Virksomheden skal efterfølgende gøre noget ved problemet, da en undskyldning falder til jorden, hvis der undskyldes for den samme fejl igen og igen.