23948sdkhjf

Vejbro i selvkompakterende beton

Danske betonfirmaer er gået sammen og har støbt Danmarks første vejbro i selvkompakterende beton (SCC). Denne specielle form for beton gør det muligt at støbe uden vibrerende og larmende maskiner.
Konsortiet for Selvkompakterende Beton har bygget Danmarks første vejbro uden anvendelse af vibrerende og larmende maskiner under støbningen. Parterne bag konsortiet er Teknologisk Institut, MT Højgaard, Betonelement, DTU/IMM, 4k Beton og Aalborg Portland. Det skriver Ingeniøren.

Der er tale om en mindre bro over den fremtidige Vejle-Herning motorvej ved Give, der skal anvendes af en landmand og hans maskiner, men ikke desto mindre viser støbningen, at SCC-beton er et behageligt alternativ til almindelig beton.

- SCC-beton bliver allerede brugt af store dele af branchen, og ingen vil tilbage til den gamle beton. Det her viser bare, at selvkompakterende beton ikke er uforenelig med større anlægsopgaver, siger Lars Thrane, konsulent ved Teknologisk Institut og medlem af konsortiet.

Forud for støbningen lå to måneders projektering samt udvikling af en recept på en beton, der indholdt de optimale flydeegenskaber. Støbningen forløb stort set planmæssigt trods problemer med bevaring af betonens flydeegenskaber under støbningen.

Den afgørende fordel ved SCC-beton er, at der ikke skal anvendes maskinkraft ved støbningen. Dermed spares der mandskabstimer, samtidig med at betonarbejderne slipper for larmen fra maskinerne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111