23948sdkhjf

Dansk Byggeri kritiserer SKAT i sag om gulpladebiler

- Det virker som rendyrket klapjagt, udtaler adm. direktør Jens Klarskov, Dansk Byggeri, i en kommentar til SKATs planer om kontrolaktioner mod ejere af gulpladebiler
I samarbejde med politiet indleder SKAT til oktober kontrolaktioner mod ejere af gulpladebiler. Det skriver Børsen i en artikel den 14. juli. I en kommentar til reglerne for gulpladebiler og SKATs planlagte aktioner, udtaler Dansk Byggeris administrerende direktør Jens Klarskov:

- Reglerne er mildest talt uklare og kræver indsigt i både skattelovgivningen, momslovgivningen og registreringslovgivningen. Det er særdeles vanskeligt for virksomhederne at gennemskue og administrere reglerne. Det indrømmer selv SKATs egne eksperter overfor Børsen i dag. Derfor virker det ærlig talt som rendyrket klapjagt at lave disse kontrolaktioner.

Som reglerne er i dag, må medarbejdere kun køre direkte til og fra byggepladsen eller dagens kunder, i en vogn på gule plader – uden at blive beskattet af fri bil – hvis køretøjet er specialindrettet. Men det er ifølge Klarskov ingen garanti for, at virksomheden og medarbejderne ikke bliver straffet økonomisk.

- Specialindrettede køretøjer er undtaget fra beskatning. Men problemet er, at der ikke findes nogen klar definition på, hvad et specialindrettet køretøj er. Det vil sige, at det er en ren fortolkningssag, om vognen er specialindrettet eller ej. Det er selvsagt umuligt for virksomhederne og medarbejderne at overholde reglerne, hvis de ikke er klart definerede.

Jens Klarskov understreger derfor, at de planlagte aktioner kan få alvorlige konsekvenser for den enkelte medarbejder, for virksomhederne og for branchen.

- Medarbejderne risikerer at blive straffet økonomisk, fordi de kan blive beskattet af kørsel til og fra arbejdspladsen. I værste fald vil det betyde, at arbejdskraften flygter fra branchen, fordi medarbejdere risikerer at blive ramt hårdt på pengepungen, forklarer Jens Klarskov, og peger samtidig på risikoen for øget trængslen på vejene og skade for miljøet, fordi medarbejderne begynder at køre på arbejde i egne biler.

- I Dansk Byggeri mener vi, at alle varebiler, f.eks. lukkede kassevogne, indregistreret til erhvervsmæssig brug pr. definition bør sidestilles med specialindrettede køretøjer og derfor betragtes som uegnede til privat brug. Det vil lette administrationen for alle parter – og fjerne tvivlen hos medarbejdere og virksomheder, om de risikerer at blive straffet økonomisk. Men jeg vil gerne understrege, at skattefri brug af firmabil naturligvis kun gælder kørsel mellem hjem og arbejdsplads. Privat anvendelse af firmabil er ikke og bør fortsat ikke være tilladt, slutter Jens Klarskov.


Kilde: Dansk Byggeri - www.danskbyggeri.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078