23948sdkhjf

Fra Køge til Amager under vandoverfladen

En tunnel under Køge Bugt er seneste indspark i den danske trafikdebat. Det er Venstres Flemming Damgaard Larsen, der foreslår en tunnel indeholdende en ny jernbane til Ringsted og en motorvej til København under bugtens overflade.
Formanden for Folketingets trafikudvalg Flemming Damgaard Larsen (V) kommer nu med et nyt indspark til den danske trafikdebat. Han vil undersøge, hvad det vil koste at anlægge en helt ny tunnel fra Køge til Amager under Køge Bugt.

Den nye tunnel skal være 24 km lang og rumme en ny jernbanelinje fra København til Ringsted samt en motorvej.
Formanden forestiller sig ikke at tunnelen skal bygges lige nu men mener, at man, ved at vente nogle år, kan spare millioner.

- Man må endelige ikke sige, at man skal have en tunnelløsning i morgen, for det vil være fuldstændig tåbeligt. Andre steder i Europa kan man godt lave tunneler, og derfor har jeg undersøgt, om der er muligheder for at gøre det billigere over tid. Teknologien går så hurtigt inde for det område, at en tunnelløsning ikke er uladsiggørlig, siger Flemming Damgaard Larsen.

Tunnelen skal åbne op for de trafikale flaskehals-situationer, der i øjeblikket opstår på Køge Bugt-motorvejen samt skabe bedre forbindelse til den nye Femern-bro.

Kilde: Ingeniøren

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141