Færre klager over håndværkeren
Antallet af klager er det laveste siden 2008, viser tal fra Byggeriets Ankenævn.
Fra 2009 og fremefter har Nævnet modtaget omkring 600 klager om året. Hvor 2013 gav et udsving til den høje side på 668 klager, så bød 2014 kun på 573 klager – et fald på 14 procent.
Her skal man dog have for øje, at de klager, som Nævnet modtager, drejer sig om arbejde, der i gennemsnit er udført 21 måneder inden modtagelsen af klagen.
- Der er en del af sagerne, der er flere år gamle, og derfor kan man ikke pege på faldet på 14 procent fra et enkelt år for at tale om en tendens, siger Louise Larsen, sekretariatschef i Byggeriets Ankenævn.
Det er tømrerfaget, der oftest er genstand for klager, men det betyder ikke, at tømrerne laver flere fejl end andre faggrupper:
- Det arbejde, der bliver udført mest for private, er træarbejde, så ud fra disse tal kan man ikke konkludere, at tømrerne laver flere fejl end andre, understreger Louise Larsen.
Også færre klager over konkursramte firmaer
Rapporten viser også, at færre har klaget over en virksomhed, som er gået konkurs siden arbejdet blev udført.
Efter en årrække med en stigende procentdel af klager, der drejede sig om konkursramte virksomheder, ser det nu lysere ud efter et fald på to procentpoint til 21 procent.
- Vi har et håb om, at den kurve vil blive ved med at falde sammen med det generelt faldende antal af konkurser i byggebranchen, siger Louise Larsen.
Find hele rapporten på Dansk Byggeris hjemmeside