23948sdkhjf

Huscompagniet og HTH i tysk alliance

70 huse, heraf over halvdelen med HTH-køkken, er langet over disken, siden åbningen af et nyt fælles showroom i tyske Neumünster .
Huscompagniet og HTH slog sidste forår dørene op for et fælles nordtysk showroom i Neumünster. På nuværende tidspunkt har HusCompagniet solgt 70 huse, og i over halvdelen af disse handler har køberne valgt et køkken fra HTH.

- Vi kan allerede nu mærke en stigende interesse fra tyskerne, og antallet af online forespørgsler på kataloger er nu i overtal i tysk favør, siger erhvervskonsulent Lars Schmidt fra HTH Køkkenforum i Aabenraa.

Han er selv i Neumünster hver torsdag for at holde kundemøder, og det har været ganske interessant:

- Tyskerne er ret forskellige fra danske kunder blandt andet i forhold til beslutningsprocessen, som er meget længere i Tyskland. Det skal man lige vænne sig til. Jeg oplever, at de nordtyske kunder er positivt indstillede over for vores danske design og kvalitet, og vores tanke er da også, at vi skal få tyskerne til at elske det danske design, frem for at vi skal lave produkter, som er tilpasset den tyske stil, siger Lars Schmidt.

Kulturelle forskelle
Ifølge direktør Søren Haugaard fra den tyske afdeling af HusCompagniet er tyskerne ikke vant til l, at nøglefærdige huse er så færdige, som det er tilfældet med et dansk typehus.

- De plejer at overtage et hus, hvor der stadig er malerarbejde, gulve og andet inventar, som de selv skal sørge for at få installeret. Derfor tilbyder vi dem to modeller, et færdigt hus, som vi kender fra Danmark, og så en model, hvor de selv kan gøre det færdigt, forklarer han.

Huscompagniet kører også med en anden salgsform, end tyskerne er vant til:

- De tyske byggefirmaer har selvstændige agenter, hvor vi har fastansatte sælgere, der mere fungerer som rådgivere. Og det samme er jo tilfældet med HTH. Derfor oplever de tyske kunder en tættere dialog mellem os og dem i byggeprocessen, end de er vant til, siger Søren Haugaard og tilføjer, at også konceptet med først at betale ved indflytning er nyt for de tyske husbyggere.

Neumünster er blot begyndelsen
HTH har tidligere – uden succes – forsøgt at få foden ind på det tyske marked. Det afskrækker dog ikke kædechef Peter Brandt-Clausen, der betegner det tyske marked som attraktivt; dels på grund af den korte afstand fra fabrikken i Ølgod, dels nordtyskernes skandinaviske opfattelse af design.

- Vi har sammen med HusCompagniet analyseret på byggeriet i Nordtyskland, og det har vist, at der er et stort potentiale for skandinavisk byggestil. I dag er vi forholdsvis ukendte i Tyskland og har ikke etableret egentlige butikker endnu. Udstillingen i Neumünster er første spæde skridt ind i vores store naboland. Sammen med HusCompagniet har vi yderligere planer for vækst i det nordtyske område, hvor Neumünster blot er begyndelsen, siger han og peger på, at der i Nordtyskland udstedes mere end dobbelt så mange byggetilladelser som i Danmark.

Også Søren Haugaard fra Huscompagniet ser store muligheder i samarbejdet:

- Vores plan er, at det på sigt skal sprede sig længere ned i Tyskland, og det bliver sammen med HTH. Samarbejdet betyder, at vi kan skabe nogle større og flottere showrooms. Vores tyske kunder er meget tilfredse med den skandinaviske byggestil og indretning. De fremhæver kvalitet, design og håndværk, når vi spørger dem. Vi og HTH komplementerer hinanden godt. Vi synes, det er et rigtig godt setup, vi har fået etableret i Neumünster. Og det synes kunderne heldigvis også, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.103