23948sdkhjf

Letbane og supersygehus deler regningen

Nyt OUH og Odense Letbane indgår en samarbejdsaftale om finansieringen af ekstraomkostninger, når de to store byggepladser kommer til at krydse hinanden.
Odense Letbane og det nye universitetshospital, Nyt OUH, kommer til at dele byggeplads i en længere periode, da letbanesporene bliver lagt samtidig med, at Nyt OUH bliver bygget. Men nu er der fundet en aftale mellem parterne, der sikrer den rigtige rækkefølge i byggerierne.

Odense Letbane står for det indledende arbejde på de bare marker, da letbane-byggeriet starter først. Letbanen fjerner blandt andet den jord, der skal give plads til skinnerne, og bygger de anlægstunneller under banelegemet, som skal forbinde Nyt OUHs bygninger. Dermed kan man senere lægge letbanespor og bygge Nyt OUH på samme tid uden at forstyrre hinanden unødvendigt.

Tog gennem byggepladsen
Letbaneruten går gennem det område, hvor det nye universitetshospital skal ligge - faktisk kommer der til at køre tog tværs gennem Nyt OUHs byggeplads. Det kræver god koordinering af de to anlægsprojekter.

Sygehus-byggeriet bliver også påført ekstra omkostninger. Blandt andet skal de håndværkere, der bygger det nye sygehus, let kunne komme over eller under letbanen. Samtidig skal de dele af sygehusbyggeriet, der ligger under letbanesporet, være færdige, når sporet er anlagt.

- Store byggepladser er komplicerede. Og to store byggepladser, der krydser hinanden, giver naturligvis nogle ekstra udfordringer. En samarbejdsaftale mellem regionen og letbanen om byggeriet er en forudsætning for, at Folketinget kan behandle og vedtage den lov, der gør det muligt at komme i gang med at bygge letbanen. Derfor er vi glade for, at vi er enige med Region Syddanmark om, hvordan vi griber tingene an, så de to byggerier, der begge er utroligt vigtige for Odenses fremtid, kan blive færdige til tiden, siger borgmester Anker Boye.

Koster cirka 130 millioner
Samarbejdsaftalen fastslår, at Odense Letbane skal finansiere de ekstra omkostninger, som linjeføringen ned gennem hospitalet påfører Nyt OUH-byggeriet.

Merudgifterne ventes at være omkring 130 millioner kroner, og falder dermed inden for det, der allerede afsat i budgettet for letbanen til ekstra omkostninger i forbindelse med grænsefladerne til Nyt OUH og SDU.

Byggeriet af Nyt OUH forventes at være afsluttet i 2022, og Odenses kommende letbane skal efter planen være i drift allerede i 2020.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111