Bravida satser på færre leverandører
Installationsvirksomheden vil sænke indkøbsomkostningerne med 10 % gennem samlet indkøb og partnerskaber.
- Vi ser en tydelig trend hen i mod udenlandske installationsvirksomheder, som øger sin tilstedeværelse i Norden ved at konkurrere med lave personaleomkostninger og materialer indkøbt til lavere priser på deres egne hjemmemarkeder. Vores kunder foretager også deres indkøb i lande med lavere priser end i de nordiske lande. For at bevare vores konkurrencekraft i fremtiden skal Bravida sænke indkøbsomkostningerne, siger Staffan Påhlsson, koncernchef i Bravida i en pressemeddelelse.
Siden 2012 har Bravida-koncernen på skandinavisk plan gennemført et effektiviseringsprogram tilpasset installations- og serviceprojekter og med udgangspunkt i principperne for ”lean construction”. Ledelsen tager nu næste skridt og indleder et nyt projekt, der har som mål at opbygge en langsigtet leverandørbase med færre leverandører. I samarbejde med udvalgte leverandører skal Bravida effektivisere hele værdikæden. Det indebærer et øget fokus på produktvalg og hele indkøbsprocessen.
- Sammen med vores leverandører skal vi arbejde på at kunne give vores kunder konkurrencedygtige priser. Vi skal sænke vores indkøbsomkostninger i Bravida med 10 % ved hjælp af et fokuseret arbejde med vores indkøb. Med rette pris, rigtigt produktvalg og forbedrede processer er det muligt, siger koncern-indkøbschef i Bravida, Lars Korduner.
Bravida har arbejdet med indkøbsprojektet henover efteråret. Den 20. november deltog de største grossister i Norden på et informationsmøde hos Bravida, hvor de blev informeret om den nye strategi og det overordnede mål på 10 % reduktion af indkøbsomkostningerne.