Personalesikkerheden er topprioritet på nyt psykiatrisygehus
Personalet skal trygt kunne gå på arbejde på det nye psykiatrisygehus i Slagelse. Region Sjælland investerer derfor 4 mio. kr. i en gennemtestet alarmløsning fra leverandøren Ascom.
Det bliver ikke blot behandlingssted for almindelige psykiatriske patienter, men skal også rumme domsanbragte og kriminelle under udredning. Derfor er kravene til sikkerhed og personsikring ekstra høje.
- Vi har fuldt fokus på at skabe et trygt arbejdsmiljø, hvor alle føler sig sikre, også når de er alene med patienter. Derfor har vi valgt en gennemtestet personsikringsløsning fra Ascom, som vi har meget gode erfaringer med på de eksisterende afdelinger. Løsningen har integreret positioneringsteknologi, så hvis en medarbejder føler sig utryg eller bliver overfaldet og aktiverer sin alarm, så sendes alarmen med lokaliseringsinformation direkte til kollegaernes håndsæt. Det fjerner et stort stresselement og sikrer hurtig indgriben, siger teknisk chef Gorm Jensen, Region Sjælland Psykiatrien.
Ingen eksperimenter
Region Sjælland har valgt en personsikringsløsning, der kører i et lukket netværk. Mange steder vælger man i dag Ascoms trådløse løsninger, men det har man bevidst fravalgt til det nye sygehus.
- Lige netop i dette miljø vil vi ikke eksperimentere med de nye teknologier. Blandt Ascoms forskellige teknologier har vi valgt en løsning, som vi ved virker under alle driftsforhold. De ansatte skal kunne stole på, at deres alarmer altid går igennem, også hvis der fx er strømnedbrud. Af sikkerhedshensyn har vi også valgt dedikerede håndsæt, som er hærværkssikrede, siger Gorm Jensen.
Personsikringen er også integreret med brandalarmen, og ved tilkald af hjælp i hjertestopsituationer mv. Opstår der brand et sted på sygehuset alarmeres personalet automatisk på deres håndsæt.