Fem prækvalificeres til broentreprise
Banedanmark har sat navn på de virksomheder, der får mulighed for at byde på opgaven med at bygge en ny, dobbeltsporet jernbanebro over Masnedsund.
De prækvalificerede ansøgere er:
- Aarsleff A/S
- Arkil A/S og Strukton Civiel Projecten bv
- CG Jensen A/S
- MT Højgaard A/S og Züblin A/S
- TBI Infra bv
Fakta
Ringsted-Femern Banen er et af Banedanmarks store anlægsprojekter, der frem mod 2020 skaber fremtidens jernbane. Når banen står færdig i 2021 vil det være muligt at køre 200 km/t mod de nuværende 120/160 km/t, hvorved rejsetiderne bliver markant sat ned.
Læs mere Ringsted-Femern Banen på www.bane.dk
- Vi er rigtig glade for, at vi nu står med fem stærke bydere, der alle har erfaring med lignende projekter. Nu skal vi i gang med at finde dem, der kan løse opgaven bedst muligt i forhold til pris, udførelse og arkitektur, siger Jens Peter Storck, projektleder i Banedanmark.
Ringsted-Femern Banen er et af Banedanmarks store anlægsprojekter, der frem mod 2020 skaber fremtidens jernbane. Når banen står færdig i 2021 vil det være muligt at køre 200 km/t mod de nuværende 120/160 km/t, hvorved rejsetiderne bliver markant sat ned.
Læs mere Ringsted-Femern Banen på www.bane.dk
Vinderen findes næste sommer
Den eksisterende klapbro over Masnedsund bliver låst fast og vil fremover være en ren vejbro. Ved siden af den eksisterende bro anlægger Banedanmark den nye, dobbeltsporede jernbanebro, som fremover vil forbinde togtrafikken mellem Sjælland og Lolland-Falster.
Den nye bro medfører desuden en ændret linjeføring mellem Vordingborg og Masnedø, da broen ikke længere er en klapbro. Det betyder, at Banedanmark også skal anlægge en ny sejlrende øst for Masnedø for at give adgang til Vordingborg Havn.
Afgørelsen om hvilken byder, der vinder broentreprisen, afgøres i løbet af sommeren 2015, og Banedanmark forventer, at jernbanebroen står færdig i foråret 2018.